Pages

Sunday, July 1, 2012

7 Sebab Manusia Berbuat Maksiat

7 sebab mengapa manusia berbuat maksiat:
1- Jahil: ada orang yang melakukan maksiat dalam keadaan dia memang jahil, dia tidak tahu. seharusnya kita menasihatinya dengan hikmah.

2- Kelemahan diri: ada lelaki yang lemah melihat wanita, maka dia cenderung untuk melakukan maksiat dengan tidak menjaga mata. Dan setiap manusia ada kelemahan masing-masing.

3- Keras hati: Ada pasangan yang pantang dicabar, seorang yang suka membalas dendam dan hendak tunjuk yang dia boleh buat apa yang orang lain kata-kata kekurangannya. Kerana sikap keras hati inilah manusia akan melakukan maksiat kerana didorong oleh rasa-rasa yang sebegini.

4- Nafsu dan syaitan: Nafsu itu merengek mahukan sesuatu, adapun syaitan itu membisikkan sesuatu untuk melakukan kejahatan. 

5- Mazmumah

Gabungan kelima-lima faktor ini memberi kesan kepada pelaku maksiat, apabila dia melakukan maksiat tiada langsung rasa menyesal walau sedikitpun.

6- Peluang yang ada di depan mata: Biasanya seseorang melakukan maksiat kerana peluang yang ada di depan mata. Contohnya suami panas baran, jangan pula isteri cucuk-cucuk untuk buat suami marah. Suami pula apabila tahu isteri kuat membebel, jangan pula sengaja cakap tentang kahwin lagi. Tutuplah jalan-jalan kemaksiatan, contohnya sekiranya seorang suka melihat benda-benda tidak elok, maka tutuplah peluang dan halanglah dari jalan2 kepada maksiat itu. 

7- Faktor orang di sekeliling: Lihat dengan siapa pasangan berkawan. Lihat di FB, cara dia melayani orang lain. 

:: Perkongsian daripada ust Amin dalam slot Pesona Zahra: "Dilema Pasangan Berbuat Maksiat" di IKIM 

No comments:

Post a Comment