Pages

Wednesday, July 18, 2012

Sebuah Coretan

Jujur saya ingin meminta maaf
Meminta maaf kepada jiwa yang pernah saya kasari
Yang pernah saya sakiti
Yang pernah terasa akibat riak wajah saya

Kerana saya ini
Hanyalah wanita biasa
Yang ada kelemahan 
Yang ada kekurangan
Yang ada tabiat buruk
Yang ada karat-karat yang masih susah untuk dibuang

Saya tidak mampu memuaskan hati semua orang
Menerima kekurangan orang
Menerima pemberian orang
Menerima penolakan orang
Saya tahu semua orang ada hak
Yang membutuhkan saya untuk memenuhinya
Tetapi saya hanya manusia
Saya boleh berlagak senyum
Saya boleh berlagak ceria
Saya boleh berlagak sebagai pendengar
Tetapi keterbatasan saya sebagai manusia
Akan sampai pada satu tahap yang membuatkan saya menangis

Ya
Menangis semahu-mahunya
Kerana saya tidak mahu orang tertekan dengan aduan saya
Saya tidak mahu orang bosan dengan rungutan saya
Saya tidak mahu orang serik dengan saya
Saya mahu menjaga hati orang juga

Semakin saya cuba berbaik sangka
Semakin kuat Allah uji
Jika ia berkait dengan apa yang kita dakwahkan
Maka saya juga akan diuji dengan perkara yang sama
Jika ia berkait dengan apa yang saya tidak mahu
Maka saya akan diuji dengan apa yang saya tidak mahu
Semua itu membutuhkan saya untuk bersangka baik
Dengan manusia
Dan tentu dengan Allah lebih-lebih lagi

Tika ini saya syukur
Allah beri ujian untuk mengajar saya sabar
Untuk ingatkan saya 
Apa yang saya pernah beritahu orang
Apa yang saya tak suka
Melalui kehilangan
Kegagalan
Perpisahan
Pemergian
Kelukaan 
Kekecewaan

Allah..
Bila satu saat saya fikir semula
Duduk dan tenang
Sesungguhnya tika saya tidak punya siapa-siapa selain Allah
Sebenarnya Allah itu sudah lebih dari cukup

Ya, cukup hanya Allah
Untuk kita harapkan

Ketika ini
Tentang jodoh
Walaupun terkadang ada rasa risau
Saya serahkan kepada Allah
Kerana Dia tahu apa yang baik untuk saya

Tentang bila master saya hendak selesai
Saya serahkan kepada-Nya
Disamping tak lupa berusaha

Tentang sambung Ph.D dimana
Walau hati sangat berhajat ke bumi Jordan
Saya masih serahkan kepada-Nya
Kerana saya terlalu percaya
Allah akan beri apa yang terbaik buat saya

Untuk tulisan ini
Saya percaya bukan saya sendiri yang melaluinya...

:: Rasa mahu menangis.. Saya takut bila emosi, saya takut menyakiti, saya takut mengganggu orang, saya takut membuat orang berubah hati, saya takut macam-macam lagi.. Ya Allah, tohhir qalbi minad danas.. 



No comments:

Post a Comment