Pages

Thursday, July 19, 2012

Betapa kita ini...

Seminggu lalu ke USIM, menyelesaikan urusan lapor diri dari cuti belajar. Dan harini ke USIM lagi untuk meminta dekan mengisi borang tamat pengajian. Walaupun sebenarnya pengajian master belum selesai, disebabkan tempoh asal tajaan sehingga awal bulan 7, saya perlu melapor diri kerana tidak memohon perlanjutan.

Alhamdulillah sahabat menemani, dengan hujan lebat dia memandu. Kami sama-sama menyelesaikan urusan bersama. Untuk semua ini alhamdulillah Allah kurniakan saya sahabat yang baik, yang selalu memberi semangat dan selalu positif dalam hidup.



Usai solat maghrib,
Air mata saya mencurah-curah dengan tiba-tiba
Tidak tahu mengapa dan dari mana punca
Mungkin kerana saya merasakan bahawa 
Perkara dunia itu masih duduk di hati saya
Dan saya masih mengharap akan ia lagi
Mengapa saya ini selaku hamba-Nya
Masih menyesali apa yang luput dari saya
Apa yang hilang dari saya
Juga terkadang mencemburui sesuatu
Yang bukan lagi terikat dengan saya
Saya menangis kerana tidak tahu kenapa dengan hati saya ini
Sebulan mujahadah untuk benar-benar meninggalkan
Dan melupakan semuanya
Hati saya kembali diusik tentang hal dunia itu

Sungguh saya tidak mahu lagi hanyut dalam rasa begitu
Kerana itu terlalu membuatkan jiwa saya kacau
Menjauhkan saya dari rasa cinta pada Dia yang lebih utama
Saya mahu pergi darinya
Jauh sejauh-jauhnya
Walaupun jiwa lemah apabila berbicara soal hati
Saya tidak mahu lemah bertambah lemah
Moga Allah tidak serahkan diri ini
Kepada diri saya sendiri walaupun hanya sekelip mata



Kadang-kadang saya dan kita rasa sedih
Kerana apa yang orang lain dapat dan perolehi
adalah seperti apa yang mereka harapkan
Tetapi kita ini tidak

Ya Allah betapa tidak bersyukurnya kita ini
Dan terutamanya saya
Sekian banyak nikmat yang Allah bagi
Mengapalah kita ini tidak memandang fokus nikmat itu

Astaghfirullahal azhim

Bukan mahu menunjuk diri baik
Dengan menghujankan apa yang tersimpan di hati
Moga dijauhkan dari itu semua
Hanya berkongsi sebuah rasa
Yang saya rasa tidak baik untuk yang membaca ikuti
Iaitu merasa tidak cukup dengan apa yang Allah beri
Dan merasa orang lain Allah beri sedang kita tidak diberi

Banyak Engkau sudah beri Ya Allah
Aku sahaja tidak lihat
Dan tidak syukur
Ampuni aku
Ampuni aku....

Sungguh apa yang Engkau beri untukku adalah untukku
Sedang apa yang Engkau beri untuk orang lain adalah untuk orang lain....

.........................
Maafkanlah
Bila hati tak sempurna mencintai-Mu
Dalam dada kuharap hanya
Diri-Mu yang Bertakhta...
.....................................

Sungguh2  :'(

No comments:

Post a Comment