Pages

Monday, July 16, 2012

Rasa Mahu....

Tidak mahu meluah di Facebook, saya tidak suka satu dunia tahu masalah saya, apa yang saya buat dan apa yang saya sedang rasa. Di blog ini kadang2 saya menulis untuk meluahkan sahaja, kadang2 sahaja ada yang ilmiah, yang penting pembacanya terhad. Jika ada yang terbaca itu hanyalah kebetulan bagi yang suka stalker saya (^^,)~perasan je~ ataupun secara tak sengaja sampai ke sini. 


Bacalah dengan tanpa perasaan okay :)


Sekarang...
Rasa mahu balik kampung, jumpa emak, duduk diam-diam di rumah dan tidak mahu fikir tentang thesis lagi.


Saya rindu dengan yang menghuni di sini dan yang telah meninggalkan tempat ini - emak dan bapak

Ya Allah.. 
betapa saya ini lemah sangat. Terlalu cepat merungut. Moga Allah ampunkan dosa-dosa saya ini. Menunggu thesis yang siap disemak oleh second reader sahaja sudah mengambil masa sebulan dan lebih jika dikira-kira dari tarikh saya hantar ke department tempohari. Saya memahami kesibukan pensyarah. Alhamdulillah Allah mudahkan. 5hb Julai, saya dapat kembali thesis saya dan bertemu dengan Dr Laith Su'ud untuk buat pembetulan.


Hari ini thesis yang sudah dibetulkan saya print semula, dan perlu untuk meneruskan proses seterusnya iaitu proofreading atau tashih lughah. Ke CERDAS kerana hajat saya mahu ia siap dalam masa 2minggu walaupun agak sedikit mahal, yang penting cepat dari Arabic Lab. Staff di sana kata booking sangatlah penuh. Dengan kecewa saya mencari juga Arabic Lab sebagai pilihan kedua. Tidak tahu di mana tempat itu, saya pun bertanya sahabat2 sehingga pusing satu Human Sciences mencari Arabic Lab. Rupanya saya sudah lalu beberapa kali, hanya tidak nampak sign bertulis 'Arabic Writing Lab'. 


Terserempak dengan Kak Badariah dan beliau yang tunjukkan tempat tersebut dan kata: "Tutup agaknya. biasa pintunya terbuka".


Saya membaca kertas yang tertampal di luar pintu. Waktu dibuka jam 11-1pm dan 2-4pm.
"Sekarang baru 11.20 tetapi tutup pula?". 


Hampa hati ini, tak fikir lain saya balik ke Mahallah dan makan sebab lapar serta penat. T_T


Kalaulah tidak kerana Firman Allah swt yang berbunyi: "فصبر جميل" (maka bersabar itu lebih indah), sudah tentu saya berhenti sahaja dan tidak mahu teruskan master ini.






Rasa hendak menangis sahaja.. 
Sama rasanya ketika saya mencari orang yang boleh tashihkan draft thesis saya beberapa bulan lalu, juga ketika menyiapkan proposal yang berkali-kali perlu dibetulkan.. Ya Allah.. Ini baru master, Phd tak tahu pula bagaimana kelak. 
Tapi perempuan memang macam itu, menangis je yang dia tahu kalau tengah datang angin nak emosi. Nak marah pun bukannya boleh ubah apa-apa pun. 


Itu cuma kata hati. Tapi hakikatnya saya tidak boleh begitu. Ada tanggungjawab dan amanah yang sedang saya pikul, untuk diri saya, untuk universiti yang menaja saya dan juga terutama sekali untuk ibuayah saya yang sedang berharap dan terus berdoa supaya pengajian saya selesai.


Ya Allah.. kurniakan aku kekuatan. Ujian ini hanya sedikit, dibandingkan sahabat-sahabat lain mungkin ada yang lebih teruk dari saya. Tetapi walaupun ujian ini seolah-olah membuatkan saya hampir putus asa, saya merasakan bahawa Allah banyak membantu saya, dan saya sepatutnya bersyukur lebih dan lebih lagi.


Alhamdulillah a'la kulli hal..


Mahu usaha lagi, ke Arabic Lab, tunggu sehingga mereka buka juga pintu untuk saya masuk ^^
Entah kenapa hari ini post saya macam..... tak tahu nak kata.


Moga Allah bantu dan permudahkan semuanya.. ameen

No comments:

Post a Comment