Pages

Monday, July 30, 2012

Cinta-Mu Tak Pernah Surut

Cemburu
Dengan hati-hati yang baik
Muslimah yang teguh menjaga diri
Mukminah yang tabah bila diuji

Cemburu dengan mereka
Kerana mereka itu dekat dengan Allah
Mereka cinta kepada Allah
Pencipta segala cinta

Sedang diri ini
Kadang-kadang datang rasa yang sama
Rasa begitu kotor diri
Sangat jauh dibanding mereka-mereka
Yang baik-baik dan solehah
Yang suci dirinya
Yang menjaga dirinya

Sesungguhnya
Hanya hati yang pernah merasai
Gelapnya jahiliyyah ini
Tahu betapa rasa hinanya diri
Di hadapan Ilahi
Betapa hidup ini
Telah dibazirkan dengan perkara sia-sia
Bertahun-tahun lamanya

Ya Allah
Aku tahu Engkau Maha Pengampun
Kasih-sayang-Mu tak pernah luntur
Cinta-Mu tak pernah surut
Rahmat-Mu selalu basah
Dalam jiwa yang mahu kembali pada-Mu
Tetapi bayang-bayang dosa itu selalu menyelimut ingatan ini
Membuat diri ini merasa
Tidak layak menghuni syurga-Mu
Tidak layak meminta teman hidup yang baik
Kerana aku
Adalah aku yang hina
Di depan-Mu

Ya Allah
Tika ini aku tidak meminta dia
Tetapi aku meminta yang lebih baik dari-Mu
Untuk itu
Kuatkanlah hati ini
Dan sulamkan dengan sangkaan baik
Untukku meyakini rahmat-Mu
Lebih luas dari dosa yang pernah kulakukan

Ya Ilahi
Bersihkan diri ini
Sucikan jiwa ini
Tanggalkan karat-karat dosa hati
Dan buangkan ia sejauh-jauhnya
Sejauh ufuk timur dan barat
Kerna jiwa ini terlalu terseksa
Bila ia jauh dari-Mu

Ya Allah
Ampuniku
Ampuniku
Jadikan aku redha dengan yang telah pergi
Gantikan dengan yang lebih baik lagi
Yang lebih menambah cintaku pada agama-Mu

Allahumma ameen ya Rabb

No comments:

Post a Comment