Pages

Saturday, July 14, 2012

Menulis

Beberapa waktu dahulu sebelum kenal firienster, kenal facebook saya mengenali blogsopt. Dan di blogspotlah saya belajar menulis apa-apa sahaja yang saya rasa. Kadang-kadang ia berbau peribadi, teguran, perkongsian dan bermacam-macam lain.


Beberapa kali junior-junior dari QYC (Quranic Youth Club) uia bertanya bila hendak buat buku? dan saya hanya tersenyum sendiri memikirkan jawapannya. Saya bukanlah penulis hebat, hanya menulis apa yang dirasa-rasa kerana ilmu tidak banyak mana. Bakat pula tidak sebesar mana.


Tahun 2009 saya cuba menulis novel, sehingga masuk tahun ini sudah tiga tahun novel terperap di dalam folder laptop. Pernah rasa untuk mendelete kembali semua yang telah saya buat, tetapi rasa sayang pula. Lalu saya simpan sehinggalah beberapa waktu lalu, idea saya datang. Idea untuk menamatkan plot novel tersebut.


Saya terpengaruh dengan bacaan novel tulisan Fatimah Syarha, Hilal Asyraf dan beberapa penulis lagi termasuklah Ummu Hani dan Faisal Tehrani. Usai membaca novel mereka pasti semangat menulsi datang. Dan hari ini saya berjaya menamatkan novel yang saya simpan sebagai simpanan peribadi. Alhamdulillah.  Mungkin jika ada kekuatan dan sudah di edit, saya berhajat untuk menerbitkannya insyaAllah.


Walaupun saya rasa tulisan saya tidak sehebat penulis yang ternama, saya hanya ingin berkongsi sesuatu yang bermanfaat buat menjadi saham di akhirat kelak. Saya tidak hebat di medan dakwah untuk berbicara, memberi ceramah, berdebat dan berkongsi itu ini dengan masyarakat kerana saya tidak dilahirkan sebagai manusia yang 'outspoken', saya tidak hebat dalam jemaah, saya tidak aktif dalam persatuan. Namun saya percaya setiap manusia Allah beri kelebihan yang apabila kita percaya kita istimewa maka kita akan jadi istimewa. Jadi, saya ingin menjadikan medan penulisan medan untuk menyebar haruman Islam jika Allah izinkan.


Moga niat ini Allah perkenankan biiznillah.


:)   dan....


saya sebenarnya sedang rindu dengan banyak orang, termasuk moment dibawah ini bersama akhawat setahun lalu. Cumanya akhawat yang rapat dan sebaya dengan saya sudah tiada di sini. Sejak masuk master, perlu berdikari dan membina ukhuwwah dengan akhawat yang masih junior. Orang tidak peramah macam saya memang susah orang baru nak tegur ^^.  Malunya terlebih :)




Program bersama IKRAMteens PJ, menjadi wakil untuk setiap kuliyyah 

No comments:

Post a Comment