Pages

Sunday, October 25, 2009

Rindukan...




Bismillahirrahmanirrahim

Beberapa hari sudah hati tidak tenang entah kenapa. Menunggu waktu solat maghrib di masjid, saya menaip kata-kata di handset:
“ rindukan ketenangan, kesejahteraan dan keampunan”
Namun saya tidak tahu mahu tujukan buat siapa. Tidak tahu mahu mengadu dengan siapa.

Ya, ia memang sebahagian lirik lagu ‘Rindu’ oleh Hijjaz. Tiba-tiba ia meluncur deras dalam relung hati saya. Mungkin saya rindukan untuk memiliki hati yang bersih, tenang dan merindukan keampunan Allah lantaran merasa sudah terlalu berat hati menanggung.

Allahu akbar..
Tiba-tiba Dia menghantar sebuah ketenangan apabila seorang teman menelefon dan bertanya khabar saya. Menganggap seolah-olah ia adalah keajaiban dalam hidup dan hari-hari kesedihan, saya menangis seusai mahu mengakhiri perbualan dengannya. Rupa-rupanya saya rindukan buah nasihat dari seseorang. Dan malam itu saya memperolehinya.


Alhamdulillah, syukur atas kurniaan Allah berupa seorang sahabat yang sudi mendengar segala keluh-kesah dan bersikap sangat baik dengan saya. seorang teman yang tidak jemu-jemu membasahkan lidah untuk menasihati saya. Walaupun kiranya saya akui, diri ini bukanlah di antara teman yang baik buat mereka.


Pagi ini, saya membaca sebuah artikel tulisan ustaz Pahrol Mohd Juoi. Saya menyenangi tulisan beliau yang santai dan bersahaja.
Nikmatnya Syurga Dunia

Baru saya memahami apa itu syurga dunia, ia adalah ketenangan hati. Sepertimana kata ahli sufi:

“Carilah syurga yang disegerakan di dunia (aljannatul Ajilah) yang berupa
ketenangan hati kerana barangsiapa yang tidak mendapat syurga di dunia lagi,
maka sukarlah ia mendapat syurga di akhirat nanti!”

Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam telah bersabda:
“Tidaklah orang itu kaya lantaran banyak harta. Sesungguhnya orang kaya itu ialah orang yang kaya jiwa.”

Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda lagi:
“Bukanlah dinamakan kaya itu kerana berlimpah ruahnya harta, tetapi yang dinamakan kaya itu ialah kaya jiwa.”

Kayakah saya dengan jiwa yang penuh redho, sabar, syukur dan berlapang dada tanpa menyalahkan diri sendiri, orang lain ataupun takdir sejurus menerima musibah. Kerana takdir itu mengatasi tadbir, ia membuktikan lemahnya manusia dan perlunya menyerahkan segala urusan kepada Allah s.w.t setelah berusaha dengan sedaya kudrat yang ada.

Jika ditimpa musibah, dengan mudah lidah mengucapkan “innalillah wa inna ilahirajiun…” – ertinya kami datang dari Allah dan kepada Allah kami akan dikembalikan.

Sebuah ucapan istirja’ yang mendidik kita menjadi hamba yang patuh, tabah dan berlapang dada dengan ketentuan. Sebagai hamba, bukanlah kemahuan kita menentukan apa yang kita akan perolehi, tetapi apa yang kita perolehi adalah kemahuan Allah untuk kita.
Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:

“ Boleh jadi kamu tidak menyenagi sesuatu, padahal itu baik bagi kamu.
Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagi kamu. Allah
lebih mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (al-Baqarah: 216)



Subhanallah.. bukankah ayat ini menenangkan hati ketika kita tidak memperolehi apa yang kita mahu dan impikan. Allah tidak akan memberi apa yang kita minta, tetapi pasti memperkenankan apa yang kita pinta.




Memberi dan memperkenankan itu berbeza:
Jika ‘memberi’ bermakna apabila kita meminta, maka segala yang kita minta akan diberikan sama ada ia baik ataupun buruk.

Namun jika ‘memperkenankan’ bermakna kita akan dikurniakan apa yang baik untuk kehidupan kita dunia akhirat walaupun ia bukan sesuatu yang pernah kita pinta.
Hakikatnya, kita hanya hamba. Sangat lemah, faqir, memerlukan dan meminta hanya kepada ar-Razzaq, ar- rahman dan ar-Rahim.

Wallahu a’lam

© Laman asal: jalan-sehala.blogspot.com

“Haza min fadli rabbi”

No comments:

Post a Comment