Pages

Saturday, October 17, 2009

CINTA: Remaja Bertanya

“ Kak wardah, boleh nak tanya satu soalan”. Seorang adik dari sebuah sekolah bertanya.
“ Boleh”.
Adik tersebut menyambung:
“ Bila kita dalam suasana yang faham bahawa bercouple itu haram, macam mana kita nak terangkan kat kawan kita yang bukan berada dalam suasana tarbiyyah seperti kami sekarang. Bila saya cakap tentang itu, mesti dia akan menyoal semula,“ Takkan la nanti nak kahwin dengan orang yang tak kenal. Apa salahnya bercinta sekarang. Nanti kalau tak kenal, dapat suami yang teruk macam mana?”.


Opss.. saya terjebak dengan soalan sebegini lagi. Sungguh saya tidak tahu untuk menjawab. Berhadapan denga pelajar sekolah menengah atau remaja memang mencabar jiwa. Dahulu, daya pernah ditanya. Namun sebelum ini saya ditanya sebagai seorang guru. Tetapi kali ini, seorang kakak pula.

Seperti biasa, saya relate kan dengan ayat pengharaman zina dan janji Allah untuk pasangan yang baik. (Boleh rujuk surah al-Isra’:ayat 32, dan surah an-Nur ayat 26). Memang adik-adik ini bijak dan luas pemikiran, kerana itu mereka terus bertanya,
“ Tapi kan kak, mesti mereka dah biasa dengan alasan-alasan macam itu. Ada tak cara lain?”.



RAWAT AKAR
Seperti mana yang saya pernah terbaca dalam artikel ustaz Hasrizal (saya sendiri tidak ingat apa tajuknya), kita kena rawat dan cari punca melalui akar umbi.

“ Bagi sayalah kak, tak ada cara lain melainkan dia perlu berada dalam suasana tarbiyyah. Apabila dia sudah ada dalam suasana tarbiyyah, tentulah mudah untuk dia memahami macam mana yang kita faham sekarang”.

PERANAN RAKAN SEBAYA
Benar juga apa yang adik itu katakan. Saya mengiyakan. Jauh di sudut hati saya, bertuah sungguh jika ada ramai lagi generasi muda seperti mereka. Semoga kesan tarbiyyah itu, mereka boleh menarik teman-teman mereka di luar sana untuk berada bersama-sama dalam tarbiyyah. Bersama-sama memahami konsep halal dalam perhubungan dan tidak tertipu dengan ‘cinta monyet’ (marah si monyet, dia juga mendapat nama).

“ Betul tak, rakan sebaya memainkan peranan”. Ulas seorang adik lagi.
Saya mengangguk.




Dakwah itu ada peringkatnya. Cuba bayangkan andaikata hendak membentuk besi yang sedia keras, bolehkah kita membengkok hanya dengan menggunakan tangan? Mengetuk dengan tukul. Tentu natijahnya tidak menjadi, malah bukan akhirnya menjadi apa yang kita mahukan, tetapi bertukar menjadi lebih teruk. Sama ada besi itu buruk membengkok ataupun tangan kita sakit. Tapi cuba nyalakan api, dan bakarlah besi itu di nyalaan api sehingga nampak nyalaan merah membara. Setelah itu, tempalah ia mengikut apa yang mahu dibentuk. Untuk jadikan pisau, pedang atau apa-apa sahajalah. Rumit dan payah kan, tapi kerjanya tersusun. Hasilnya pun kita dapat.

“ Macam itu juga rakan-rakan adik yang di luar sana. Mereka sudah jadi seperti besi yang keras. Untuk membentuk mereka, adik-adik perlu mempunyai perancangan dan persediaan yang terancang.

Kita mesti ingat bahawa mereka tidak berada dalam suasana tarbiyyah seperti adik-adik, dan kefahaman mereka sudah kelam akibat dikuasai oleh kefahaman sebegitu sejak bertahun-tahun. Bercouple hanya untuk bersuka-suka. Ada yang memberi alasan mencari dari sekarang, takkan nak berkahwin dengan orang tak kenal.

Harus diingat, Islam tidak langsung menganggap bahawa berkenalan sebelum berkahwin adalah sesuatu yang haram. Berkenal-kenalan dahulu mengikut batasan yang ditentukan. Yang menjadi kesalahan adalah apabila jalan dan cara yang digunakan itu bertentangan dengan kehendak Islam sehingga membawa kepada kemurkaan Allah s.w.t. Wali'yazubillah..

Teringat suatu ketika seorang sahabat memberitahu Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bahawa dia akan berkahwin, lalu Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bertanya : “kamu sudah lihat atau belum wanita itu”. Sahabat menjawab: Belum. Lalu Baginda sallallahu ‘alaihi wa sallam menyuruhnya untuk melihat dahulu.

Apa yang diperintahkan oleh baginda sallallahu ‘alaihi wa sallam adalah sebagai tanda bahawa tiada salahnya berkenalan sebelum berkahwin. Malah diharuskan melihat wajah calon isteri sebelum bersetuju untuk berkahwin.

Apa yang terpesong dalam fahaman sekarang adalah, mahu bercinta seusia remaja dan kenal hati budi sehingga tidak ada rahsia lagi antara keduanya. Sanggup keluar berdua-duaan atas kerana cintakan pasangan yang belum halal lagi.

Satu persoalan, pastikah boleh dikenali hati budi bakal pasangan yang menyembunyikan kerahsiaan diri dan penuh kepura-puraan. Adakah semuanya dilihat perfect di mata seorang wanita ataupun lelaki kepada kekasihnya. Sempurnakah? Entahlah, semoga saya tidak tertipu nantinya.

Pensyarah saya pernah berkata, lebih kurang begini:

‘Betulkah bercinta dulu boleh kenal hati budi sebab saya rasa masa bercinta ni
semuanya manis-manis belaka. Pijak semut pun tak mati. Semua benda nak bagitahu sampai tak ada rahsia lagi. Lepas kahwin nanti, baru tahu baik buruk suami atau isteri itu. Masa itu mulalah rasa menyesal dan pelbagai lagi. Kamu kena ingat, kamu takkan boleh kenal sikap sebenar lelaki itu kecuali bila kamu dah duduk serumah dengannya. ’.

Betul juga bila difikir-fikirkan. Rumit benar soal ini. Saya tidak pandai-pandai. Memang lah saya belum berkahwin, tapi yang beri saya nasihat itu adalah seorang yang sudah berkahwin. Dan ia memang benar-benar pernah berlaku dan diceritakan kepada saya tentang berbezanya sikap pesangannya sebelum dan sesudah kahwin. Jika dahulu romantik, selepas berkahwin sebaliknya pula. Menyesal... sungguh, jangan sesekali begitu. Berdoalah selalu semoga mahligai itu kembali menjadi seperti kebun syurga’.


HATI REMAJA

Menurut Ustaz Pahrol, cinta itu adalah gabungan perasaan, komitmen dan matlamat. Tentu sahaja apa yang remaja sekolah hadapi ketika ini hanya perasaan semata-mata yang boleh dan senang berubah. Ia sesuatu yang biasa, ‘suka’ kepada sesuatu yang indah. Namun, di tahap ini mereka masih belum ada matlamat dan komitmen untuk merealisasikan makna cinta.Merelisasikan makna cinta yang berlandaskan cinta kepada Allah adalah melalui ikatan pernikahan. Di tahap ini, tentu mereka belum sampai kepada tahap memahami dan bersungguh-sungguh mahu dan mampu melaksanakan tanggungjawab.

Secara ringkasnya, mengapa cinta di tahap ini dikatakan ‘cinta monyet’? (maaflah monyet, terpaksa menggunakan nama ini sekali lagi). Kerana mereka hanya ‘perasan’, bukan perasaan, malah masih tiada matlamat dan komitmen.

Baiklah, berbalik kepada soal cinta remaja, tentu sahaja pemikiran sebegini kita tidak boleh buang terus, tetapi perlu digilap dan dibersihkan perlahan-lahan. Dekatilah mereka, tunjukkan peribadi dan keprihatinan kita kepadanya. Jemput dia datang ke rumah. Ajak makan bersama-sama, sehingga dia rasakan kita ini temannya yang rapat dan boleh berkongsi apa juga cerita.

Ketika ini, barulah adik-adik boleh memberi sedikit pandangan dan buah nasihat kepada mereka. Mungkin mereka tidak dapat menerima, namun percayalah mereka akan mula memikirkan rasionalnya. Kita tidak boleh berkasar kerana ia akan membuatkan kekeliruan yang bertimpa-timpa”.

STRATEGI BERDAKWAH
Itu stategi dakwah yang saya faham. Dahulu, saya selalu bertanya kepada diri sendiri tentang cara berdakwah. Saya tidak punya kelebihan bercakap dan berdebat tentang agama. Bagaimana saya mahu berdakwah dengan orang bukan Islam tentang keindahan Islam.

Jika saya terus katakan “masuklah Islam” di saat kali pertama berjumpa, apakah yang anda fikirkan akan berlaku pada saya dan ‘si fulan’ yang bukan beragama Islam itu?

Aduh.. sudah tentu dia akan memaki hamun saya dan tidak mahu terus berjumpa dengan saya. Namun, apa kata jika saya berkenal-kenalan dengannya. Menjemput untuk makan bersama, memberinya hadiah dan menghadiahkan senyuman. Berakhlak dengan akhlak yang baik, sudah tentu ia akan menggambarkan di hatinya bahawa indahnya Islam itu.

Subhanallah.
Saya teringat sebuah kisah yang diceritakan oleh ustaz Pahrol Mohd Juoi tentang strategi berdakwah.
Ketika beliau menaiki teksi, beliau ditanya oleh seorang pemandu teksi.
“ Bagaimana saya mahu berdakwah sedangkan saya hanya pemandu teksi”.
Ustaz Pahrol bertanya semula, “ Apa yang saudara fikirkan untuk itu”.
Pemandu teksi itu menjawab, “Perlukah saya memasang bacaan al-Quran, menampal poster yang baik-baik”.
Ustaz pahrol memberi respon, “ Apakata, kalau saudara membawa teksi dengan cermat. Meminta bayaran mengikut sepertimana harga di meter. Berbudi bahasa dan menunjukkan akhlak yang baik”.

Kisah ustaz Pahrol inilah yang saya jadikan sebagai buah fikiran dalam strategi berdakwah. Berdakwah bukan hanya bercakap, namun berdakwah dengan perbuatan dan juga perlakuan. Tunjukkan akhlak yang mulia, terserlahlah keindahan islam. Tentu ada yang terpikat dengan kelembutan dan ketulusan orang yang benar-benar ikhlas.

BICARA CINTA
Jawapan saya terhadap adik-adik tersebut mungkin tidak jelas kerana pertemuan kami yang terlalu singkat. Jika saya diberi peluang, saya ingin sekali hadiahkan mereka sebuah buku tulisan ustaz Pahrol Mohd Juoi berjudul “Tentang Cinta”. Tentu mengurai permasalahan dan kebuntuan mereka. Sepertimana ia pernah mengurai kebuntuan saya dan sekian ramai teman saya sebelum ini.

Buku 'Tentang Cinta'- Ustaz Pahrol Mohd Juoi


Alhamdulillah, dibukakan hati untuk memahami apa itu Cinta yang sebenar. Bukan semata bertutur ‘aku cintakan Allah’, tetapi turut merasai dan melaksanakan apa itu makna cinta yang sejati. CINTA adalah perasaan, matlamat dan komitmen. Jika anda mahu lebih tahu, bacalah buku ini atau jika mahu, saya dengan senang hati bersedia meminjamkannya.

Semoga kita diberi taufiq dan hidayah-Nya. Amin..

Wallahu a’lam

__________
Sebahagiannya perbualan di atas tidak termasuk dalam perbincangan bersama adik-adik sekolah menengah tersebut, saya mengulas sedikit di sini dalam bentuk dialog sambil merujuk buku 'tentang cinta'.

© Lama asal: jalan-sehala.blogspot.com

No comments:

Post a Comment