Pages

Thursday, October 15, 2009

Cerita Tentang Buku

Seusai membaca artikel di SaifulIslam.com, saya teruja dengan tulisan ustaz ini. Apa-apa yang mengulas tentang minat terhadap buku pasti saya akan baca.

Saya suka melihat perpustakaan peribadi yang cantik tersusun dengan kitab-kitab yang berjilid-jilid. Subhanallah, saya menginginkan perpustakaan seperti itu. Saya selalu berangan, jika saya ada duit banyak, saya akan membeli semua kitab-kitab dan buku yang saya inginkan.

Pernah saya terbaca di majalah I tentang perpustakaan Kapten Hafiz. Terlalu kagum dengan susunan di perpustakaannya. Beliau mengatakan, modal utnuk membeli kitab-kitab tersebut menyamai dengan harga sebuah kereta ‘sport’.. masyaAllah..

PENYAKIT YANG PERLU DIUBATI
Tetapi, ada penyakit yang perlu diubati. Saya tidak katakan kepada orang lain kerana ia penyalit yang ada pada diri saya sendiri.

"Penyakit suka membeli tapi tidak dibaca"

Saya cuba mengubah sikap saya. Dek kerana kesibukan ataupun mempunyai medium elektronik lain menjadikan pembacaan terhadap buku merupakan pilihan yang terkemudian.

Secara peribadi, walaupun sudah terdapat kitab-kitab elektronik seperti Maktabah Syamilah yang menghimpunkan beribu-ribu kitab, bagi saya membaca buku yang boleh diselak dan disentuh lebih mudah dan lebih faham. Walaupun penat, saya boleh melipat ataupun menanda dibahagian muka surat tersebut dan memilih masa lain utnuk sambung membaca. Itu sisi kelebihan yang saya nampak.

Di sisi kekurangan pula, ia memerlukan modal yang banyak dan bagi orang yang benar-benar mempunyai wang ataupun setelah mengikat perut untuk membeli kitab-kitab pilihan sahaja yang akan memiliki buku-buku yang banyak.

Adapun, bahan bacaan elektronik mempunyai kesan yang sebaliknya. Saya amat dan terlalu cepat penat membaca e-book ataupun bahan bacaan elektronik. Lagi pula, ia tidak boleh dilipat seperti buku. Jika perlu ditangguhkan masa membacanya, saya terpaksa mengingat mukasurat. Jika terlupa, maka jangan berharaplah untuk saya membukanya kembali.

Kelebihan lain membaca buku yang asli, saya boleh membuat catatan atau sedikit tulisan di halaman tersebut. Oleh itu, rujukan menjadi lebih mudah. Dan saya pasti ia tidak saya dapati melalui pembacaan elektronik.

Apapun kelebihan dan kekurangan sama ada ianya buku asli ataupun elektronik, pada saya yang penting adalah keinginan membaca.

BANYAK MANA MANFAAT
Saya memetik sedikit dari artikel ustaz Hasrizal, katanya:


“Buku, biar sehebat dan sepenting mana pun ia, dan sedalam mana pun cinta kita
kepadanya, ia tetap sekadar alat. ‘Orang tengah’ pada menyampaikan kita kepada ilmu. Namun akhirnya, berbalik kepada persoalan berapa banyak ilmu itu berjaya
diadun menjadi manfaat untuk diberikan kepada umat dan mengisi keperluan
mereka?”

Terkena batang hidung sendiri. Banyak mana pun buku saya, adakah saya berjaya mengadun ilmu-ilmu tersebut untuk menjadi manfaat buat saya dan orang lain. Allahu akbar.

KREATIFNYA ULAMA’ KITA
Terasa kagum dengan peranan dan usaha ulama’-ulama’ terdahulu. MerekA bukan sahaja ilmuan, malah kreatif dalam penyususunan bab di dalam sesebuah buku. Semuanya untuk memudahkan saya dan anda untuk membaca dan memahami apa yang cuba disampaikan kepada kita.Semoga diganjari semua usaha dan keikhlasan mereka. insyaAllah.

Teringat ketika ditanya apa hobi saya? Tentu saya akan katakan saya suka membeli buku. Jika ke kedai buku dan ada sedikit wang, saya akan mencapai beberapa buku yang menarik. Tidak kisahlah sama ada ianya novel, motivasi ataupun apa jenis bacaan. Yang pasti insyaAllah memilih yang bermanfaat.

Secara jujurnya, saya selalu berfikir, baguskah mempunyai hobi seperti itu? Kerana di sisi lain, saya selalu jarang dapat menghabiskan bacaan buku-buku saya. sehingga ibu saya pernah bertanya kepada saya, “Kitab-kitab ni bila nak baca?”. Sambil melirik kepada kitab-kitab yang saya kirim melalui seorang teman di Mesir.

Saya suka koleksi tersebut kerana ia mnegingatkan saya kepada sahabat baik saya (Nur Sazrina) yang menuntut di Iskandariah, Mesir. Alhamdulillah, beliau akan pulang ke tanah air bulan ini. Kitab-kitab di sana menurut teman saya murah. Setelah dia menawarkan diri untuk membelikan kitab-kitab dari sana, saya mengirim beberapa buah kitab yang saya inginkan.

Saya menjawab, “insyaAllah, akan jadi sebagai rujukan nanti”.
Itu jawapan untuk setiap yang bertanya kepada saya seusai melewati bilik dan melihat himpunan kitab yang pelbagai. Tidaklah banyak, saya masih mengumpul dan membeli jika ada sedikit peruntukan.

Saya berharap, kitab-kitab tersebut dapat saya manfaatkan untuk diri sendiri dan umat Islam pada masa akan datang insyaAllah.

Benar kata ustaz hasrizal, setiap buku mempunyai cerita tersendiri. Saya juga begitu. Dan tidak perlulah saya merungkaikan kisah-kisah tersebut di sini kerana memanjangkan lagi tulisan ini.
Begitulah sedikit kisah tentang buku. Bukan cerita tentang orang, haiwan ataupun gossip. Hanya sekadar berkongsi perasaan tentang buku.

Bercerita untuk sesiapa yang sukakan buku juga. semoga jika tiada harta untuk ditinggalkan, saya punya buku untuk diwariskan dan berharap ada yang menngambil manfaat darinya.
Wallahu a’lam

© Lama asal: jalan-sehala.blogspot.com

No comments:

Post a Comment