Pages

Sunday, October 4, 2009

Menulis: Antara keinginan dan Keikhlasan


Sudah dua kali saya diajukan di laman facebook tentang idea menghasilkan buku. Sungguh dan sebenar-benarnya saya malu dengan kecacatan dan kekurangan penulisan saya. Terlalu banyak kesilapan dan kelemahan. Saya memang gemar menulis, tidak tahu sejak bila ia bermula. Tetapi disebabkan ilmu saya yang terbatas, saya kerap mengulang-ngulang apa yang saya tahu.

Kebanyakan idea penulisan saya ambil dari apa yang saya dapat dari kelas dan saya olah kembali dengan bahasa saya yang dhaif ini untuk dikongsi bersama. Mengharapkan ada yang menegur di atas kekurangan diri dan penulisan, saya juga mengalukan komen yang membina. Sukar untuk menghentikan keinginan menulis, malah walaupun sesibuk mana, apabila buka sahaja laptop, tangan saya pasti akan menaip sesuatu yang terlakar di minda.

Saya pernah mempunyai impian untuk memiliki buku, malah saya pernah cuba menulis novel dan sudah hampir beberapa bab terhasil. Namun, keinginan untuk meneruskan jalan cerita novel tersebut terhenti begitu sahaja.

Di sebalik semua ini, saya selalu memikirkan satu perkara dan terlalu susah untuk saya sendiri miliki. Saya masih memburunya walaupun sukar untuk dimiliki. Saya percaya setiap orang mahukan juga apa yang saya mahu ini, ianya menjadi rebutan ramai orang. Namun hanya yang benar-benar berusaha akan memilikinya.


Memburu
Saya memburu ikhlas. Setiap kali saya selesai menaip, saya selalu bertanya adakah saya ikhlas dalam semua ini?

Saya memiliki sebuah buku berbahasa melayu, kitab al-Hikam yang disyarahkan oleh Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri, terbitan telaga biru.

Saya petik sebuah kata hikmah oleh Ibn Ataillah as-sakandari:


الأعمال صور قائمة، وأرواحها وجود سر الإخلاص فيها

Maksudnya: “Amalan-amalan itu merupakan gambaran-gambaran yang zahir manakala roh-rohnya ialah rahsia ikhlas yang wujud padanya"

Anda perlu membaca berkali-kali kerana ia adalah kalam seorang ahli tasawwuf.

Mafhum dari hikmah tersebut:
Segala amal kebajikan diibaratkan seperti potret gambar yang berdiri dan untuk hidup gambar-gambar (potret) itu memerlukan roh. Begitulah juga amalan memerlukan keikhlasan.

Apabila saya membaca kata hikmah dan mafhumnya, saya banyak berfikir apakah setiap amalan saya dihidupkan dengan ikhlas? Ataukah ia hanya sekadar potret gambar yang tidak mempunyai roh untuk bergerak?

Hakikat Ikhlas
Ikhlas itu terlalu rahsia, tiada siapa yang tahu melainkan Allah s.w.t. Untuk memiliki sifat ikhlas terlalu sukar dan ia memerlukan mujahadah (kesungguhan). Betapa halusnya sifat ikhlas sehingga para ulama menyatakan:

“orang yang ikhlas pada amalan ialah yang tidak diketahui oleh malaikat untuk mencatat amalannya, dan tidak diketahui oleh musuh untuk merosakkannya. Sesungguhnya jiwa yang ujub akan berasa letih”.

Sahl bin Abdullah ditanya:
“Apakah perkara yang paling susah ke atas diri seseorang?”. Jawabnya:




الإخلاص لأنها ليس لها فيه نصيب
Maksudnya: “Ikhlas kerana nafsu tidak mempunyai apa-apa keuntungan di dalamnya”




Ikhlas adalah neraca kepada mujahadah seorang hamba. Ia akan memimpin para murid di dalam mujahadahnya sehingga berjaya, sesungguhnya Allah telah memerintahkan kita supaya memelihara sifat ikhlas dalam setiap amalan, sepertimana firman Allah s.w.t yang bermaksud:





“ Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan lepada-Nya dalam (menjalankan) agama” (surah
al-Bayyinah:5)



Ikhlas menurut Syeikh Zarruq ialah menafikan riyak sedangkan membenarkan penafian itu adalah ujub. Dengan sebab itu, kata sebahagian tuan guru:


“Betulkan amalan kamu dengan ikhlas dan betulkan ikhlas kamu dengan melepaskan diri daripada kuasa dan kekuatan”.



Sebahagian ulama salafussoleh selalu berkata tentang ikhlas dan kesusahan untuk mendapatkannya. Antaranya memetik kata-kata Fudhail bin I’yad :


“Kalaulah aku bersumpah bahawa aku riyak, ia lebih aku sukai daripada aku
bersumpah bahawa aku tidak riyak”.



Yusuf bin Husin berkata:


“ Perkara yang paling berat di dunia adalah ikhlas. Berapa banyak aku cuba
bersungguh-sungguh untuk menghapuskan sifat riyak di hatiku, namun ianya
seolah-olah tumbuh padanya (hati) dalam bentuk lain”.




Membenamkan kemasyhuran
Merenungi kata-kata Yusuf bin Husin mengingatkan diri tentang keihlasan hati. Riyak yang selalu menghapuskan ikhlas. Astaghfirullahal azhim.

Berapa kali hati saya pernah dilintasi keinginan untuk dikenali, masyhur di kalangan manusia? Berapa kali ujub mengatasi ikhlas? Tidak terkira saya sendiri. Astaghfirullahal azhim.

Saya menitipkan lagi di sini kata hikmah seterusnya, Kata imam ibn Ata’illah as-Sakandari:



ادفن وجودك في أرض الخمول، فما نبت مما لم يدفن لا يتم نتاجه
Maksudnya: “Tanamlah kewujudanmu (kemasyhuranmu) di bumi yang tidak terkenal (di sisi manusia) kerana sesuatu yang tumbuh sendiri tanpa ditanam tentu hasilnya tidak sempurna”




Mafhum: Sembunyikanlah kemasyhuranmu kerana ia akan membawa kepada kebaikan (keikhlasan). Sebaliknya keikhlasan yang wujud bersama-sama kemasyhuran berkemungkinan tidak sempurna.

Pujangga arab berkata:


“ Hiduplah berkeadaan biasa antara manusia dan redhalah, yang demikian itu lebih selamat di dunia dan juga di akhirat. Siapa yang tamakkan urusan manusia tidak
akan selamat, dan dia akan berserah ikut haluan orang lain”.



Apa yang dapat saya fahami dari kata pujangga tersebut bahawa apabila hidup kita hanya berasaskan rasa mahu dikenali dan masyhur di kalangan manusia, maka hidupnya hanya mengikut telunjuk dan kesukaan manusia. Sehingga dengan itu membawa kepada hilangnya agama. Keinginan untuk menjadi masyhur akan menerbitkan hasil dan natijah yang tidak sempurna (hilang agamanya) kerana ia hanya berserah mengikut arah haluan perancangan manusia, bukan kerana Allah dan agamanya.

Akhirnya
Merumuskan apa yang terkandung di dalam buku syarah al-Hikam tersebut membawa saya kepada erti kepentingan ikhlas. Saya akui tersangat sukar untuk memilikinya. Tentu anda juga merasakan apa yang saya fikirkan. Setiap kali mahu beribadah dan melakukan amalan-amalan, setiap kali itu jugalah sifat riyak dan mahu dikenali datang.

Setiap kali menanam benih ikhlas di tanah yang tidak masyhur, setiap kali itulah perasaan inginkan kemasyhuran datang. Sifat mahu dikenali inilah yang merosakkan benih ikhlas yang ditanam dalam hati.

Walalupun ikhlas sukar untuk dimiliki, namun kita boleh mendidiknya. Kerana itu, mujahadah dan pembaharuan niat perlu selalu dilakukan.

Saya kagum dengan penulis-penulis buku dan motivasi yang muncul ketika ini. Amat beruntung jika saya boleh menjadi seperti mereka, menjadi orang yang bermanfaat kepada orang lain. Tentu mujahadah mereka untuk mendapatkan rasa ikhlas tersangat tinggi. Ia memang sukar, lagi sekali saya katakan ia memang sukar. Justeru itu, kadang-kadang saya merasai kembali apakah timbal-balik terhadap semua yang saya lakukan. Kemasyhuran, pujian dan sebutan manusiakah? Sungguh jika saya kuat melawan perasaan-perasaan itu saya akan cuba mencapai impian tersebut.

Terima kasih kepada yang bertanya tentang rancangan untuk membuat buku. Serasanya memang masih tidak layak. Jika di blog ini juga boleh menjadi tempat perkongsian, mungkin saya akan teruskan menulis di sini sahaja. Jika diizinkan Allah s.w.t, saya juga mengimpikan untuk memiliki buku sendiri. (wa bi iznillah). Semoga apa sahaja yang kita lakukan dimulakan dengan niat kerana Allah dan diterima hendaknya. Amin..

Mari tashihkan dan sentiasa tajdid (perbaharui) niat kita bersama-sama.

Wallahu a’lam

______________________

Rujukan:
Buku :Syarah kitab al-Hikam Jilid 1
Penulis asal kitab al-Hikam : Imam Ibn Ata’illah as-sakandari
Disyarahkan : Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri (USIM)
Terbitan : Telaga Biru


al-misk uiam


© Laman asal : jalan-sehala.blogspot.com

2 comments:

  1. salam...dah pindah blog ke? ingatkan al-misk dah ditutup..tahniah dan teruskan usaha baik anda.

    ReplyDelete
  2. w'salam.. bukan pindah, terpaksa buka blog baru.. blog al-misk yg dulu dah ghaib tak tau ke mana, dan tak tau punca.. syukran..

    ReplyDelete