Pages

Saturday, October 3, 2009

Bersenang-senang: Yang Seketika atau Berpanjangan

Maksud firman Allah s.w.t:

“Bersenang-senanglah kamu dengan kekafiranmu itu untuk sementara waktu. Sungguh kamu termasuk penghuni neraka“. (Az-Zumar:8)

Peringatan ini ditujukan buat orang-orang kafir. Ketika pensyarah mengulas ayat ini, saya terpana dengan kata-kata yang sangat tajam dan penuh sindiran ini.


Mana Satu Pilihan Kita
Sedangkan kata-kata yang sesuai ditujukan kepada orang mukmin pula ialah:
تمتع بصبرك طويلا
"Bersenang-senanglah dengan kesabaranmu untuk waktu yang
panjang"

Saya bertanya kepada diri sendiri, yang mana satukah yang saya sukai jika dijanjikan dengan 2buah rumah hasil dari kerja saya? Adakah sebuah rumah yang sudah pasti menjadi milik saya, selesa dengan segala kemudahan ataupun sebuah pondok usang yang tiada apa-apa kemudahan, malah keadaannya yang sangat usang sentiada mengundang keresahan hati?

Tentu saya memilih untuk memiliki rumah yang besar dan selesa kerana saya boleh menetap di sana untuk waktu yang panjang.

Dan untuk memiliki rumah itu saya diberikan beberapa syarat yang perlu saya patuhi oleh pemberi hadiah. Di samping saya perlu bekerja keras untuk mendapatkannya saya perlu bersabar dengan segala dugaan dan cabaran sepanjang pekerjaan saya. Mustahil bukan untuk mendapatkan sebuah rumah yang lengkap dengan segala-galanya secara percuma melainkan setelah berusaha dan bekerja keras bersungguh-sungguh. Setelah saya bersabar dengan segala peraturan dan melaksanakan semua arahan, akhirnya saya diberikan rumah impian saya tersebut.

Adapun, jika saya tidak berusaha untuk memiliki rumah yang diimpikan tersebut ataupun saya tidak yakin dengan janji dari empunya rumah tersebut, tentu saya akan malas dalam melaksanakan apa yang disuruh. Tentu segala kerja dilewat-lewatkan sehingga mutu kerja saya pun berkurang. Akhirnya, adakah saya akan memiliki rumah yang selesa?

Tentu tidak kerana saya langsung tidak mengharapkan untuk memiliki rumah yang besar. Maka dapatlah saya sebuah pondok buruk dan tidak tahu selama mana ia dapat bertahan.

Analogi kehidupan dan balasan atas apa yang bakal kita perolehi adalah seumpama menagih janji dan impian untuk memiliki sebuah rumah besar yang dijanjikan. Jika kita melaksanakan apa yang diperintahkan Allah dan menjauhi larangan-Nya, pasti kita akan diberikan balasan yang sepatutnya.

Ganjaran Kesabaran
Pensyarah mengatakan, kepada orang mukmin pula dikatakan:
“Bersenanglah dengan kesabaranmu untuk waktu yang panjang.”

Subhanallah, ia memang betul-betul ditujukan buat kita. Adakah anda tidak merasakannya? Anda perlu merasakannya kerana saya dan anda adalah muslim dan juga mukmin.

Mengapa kita orang mukmin dikatakan sabar?
Tidakkah ketika tiba bulan Ramadhan, anda bersabar ketika melihat orang kafir makan di siang hari bulan Ramadhan?
Tidakkah anda wahai muslimah bersabar dalam menutup aurat dengan sempurna sedangkan orang kafir bebas mendedahkan aurat mereka?
Bukankah anda bersabar dari menghadirkan diri ke tempat-tempat maksiat sedangkan orang yang ingkar kepada Allah s.w.t mengikut jejak syaitan pergi pergi ke mana-mana tempat yang disukai?
Bukankah jika mengikut nafsu, banyak perkara yang saya dan anda mahu lakukan, namun Allah melarang-Nya?
Dan bukankah saya dan anda terkadang malas mahu beribadah, namun dengan kesabaran dalam menghadapi kepenatan kita melakukan sebagai tanda taat dan ta’abbud kita kepada Allah s.w.t.

Subhanallah...
Bersabar itu sungguh indah.. dan lihatlah balasan buat orang yang bersabar dalam ketaatan dan bersabar dalam menghalang diri dari larangan-larangan Allah s.w.t.


Tempat Yang Abadi
Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“ Tetapi orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhan-Nya, mereka akan mendapat syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya sebagai kurnia dari Allah. Dan apa yang di sisi Allah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti” (Ali-Imran: 198)

Bersenang-senanglah untuk waktu yang panjang...
Indahnya jika saya selalu ingat tentang ini. Kesenangan yang tidak ditelan waktu. Muda selama-lamanya di sana. Mendapat apa sahaja yang dihajati tanpa perlu mencari dan menanti lama. Di mana kita akan perolehi sebenar-benar kesenangan nikmat ini melainkan di syurga Allah yang abadi. Indahnya bukan? Allahu Akbar.

Tempat yang tidak pernah dilihat oleh mata, dan tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas dalam hati manusia tentang keindahannya. Subhanallah.

Bersabarlah dalam kehidupan ini, menahan diri dari nafsu dan maksiat hanya di dunia. Bermujahadah untuk mendapatkan tiket dan tempat di syurga Allah itu lebih indah kerana balasan yang dijanjikan Allah s.w.t begitu besar.

Saya mahukannya. Anda pula bagaimana? Berdoalah semoga dengan rahmat Allah kita berada di kalangan para mujahidin dan mujahidat di jalan-Nya, menghuni syurga Allah s.w.t hendaknya. InsyaAllah.

Wallahu a’lam


© Laman asal : jalan-sehala.blogspot.com

No comments:

Post a Comment