Pages

Thursday, October 29, 2009

IMTIHAN: NUANSA Hati


Bismillahhirrahmanirrahim..
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Kutuliskan nuansa hati yang sedikit berkecamuk sebelum menghadapi imtihan niha'ie -esok (30hb October 2009).. Mengharapkan diberi keampunan atas segala dosa dan perlakuan sama ada zahiriah atau batiniah..

Kesalahan zahiriah mudah dilihat dan diperbetulkan, namun kesalahan batiniah terlalu sukar.. Lantas diajarkan kita untuk selalu beristighfar agar dibersihkan kembali hati kita yang diselaputi noda-noda. Dan 'taubat' adalah pencabut noda tersebut.

Allahu Akbar.. Maha Pengampun Allah itu. Setelah diri menyakiti dan melakukan kesilapan, diampunkan sekian dosa yang banyak. Tidak cukup itu, diberikan pula hadiah berupa nikmat yang terlalu banyak.. Kalau saya bagaimana?? cukuplah sekali disakiti, sampai bila-bila ia akan teringat.. Itulah lumrah dan kurangnya manusia. apalagi sukar dilupakan, malah mahukah memberi lagi hadiah buat orang yang pernah menyakiti.. kerdilnya diri ini.

IMTIHAN NIHA'IE
Dr Iman menyelusurkan kata-kata terakhir buat kami di kelas ADILLAT AHKAM II, bahawa imtihan niha'ie (ujian akhir) yang sebenar adalah di akhirat nanti. Hakikatnya, ujian adalah setiap hari. setiap hari kita diuji dengan pelbagai dugaan, nikmat, kesenangan, kesedihan dan kegembiraan. Semoga kita diberi kekuatan oleh Allah s.w.t menghadapi ujian dunia dalam perjalanan panjang menuju kehidupan abadi.

Semoga, kita sama-sama dapat melepasi ujian di akhirat nanti untuk menghuni syurga-Nya yang diidam-idamkan oleh orang-orang beriman..

Impian hati dalam teduh rahmat dan kasih-sayang-Nya, simpulan doa setia meniti di bibir:

"YA ALLAH, MATIKANLAH AKU DALAM KEADAAN HUSNUL KHOTIMAH.. YA ALLAH, LINDUNGILAH AKU DARI AZAB KUBUR, LINDUNGILAH AKU DARI FITNAH KEHIDUPAN DAN JUGA KEMATIAN.. YA ALLAH, KURNIAKAN AKU JIWA YANG BERTAQWA, DAN BERSIHKANLAH IA, SESUNGGUHNYA ENGKAU SAHAJA YANG MEMILIKINYA.. amin"

wallahu a'lam
wardah

No comments:

Post a Comment