Pages

Saturday, October 10, 2009

Matang: Belajar Dari Yang Muda

Kali ini adalah kali kedua atau ketiga menjadi naqibah dan bertemu dengan adik-adik dari SBPI (Sekolah Berasrama Penuh Integrasi) Gombak. Pertemuan demi pertemuan begitu mematangkan saya. Saya rasa bersyukur kerana diizinkan Allah bertemu dengan adik-adik yang juga naqibah sekolah. Mereka adalah dikalangan pelajar yang bijak dan sangat petah berbicara.

Lagi sekali hari ini saya bersua dengan mereka. kali ini saya mengenali 6orang pelajar tingkatan 4, ada diantaranya saya kenali melalui program Insaniah Camp bulan Februari lalu, dan usrah yang lalu. Pertemuan tersebut meninggalkan bekas-bekas rindu yang saya tidak dapat gambarkan dengan kata-kata. Agaknya inilah manisnya ukhuwwah. Alhamdulillah..

Mereka sudi berkongsi cerita pengalaman pahit manis kepada saya walaupun hanya baru 30minit berjumpa. Entah, saya sendiri tidak tahu mengapa mereka selesa berbicara dalam kumpulan sebegitu walaupun baru mengenali saya.

Terlalu banyak yang saya belajar dari mereka. Airmata saya hampir mengalir dan saya kagum kerana hati mereka yang begitu lembut dan tabah sehingga mata-mata mereka mengalirkan air jernih seusai mendengar kisah teman-teman lain.

Kisah 1:
Saya belajar bahawa sesungguhnya saya bersyukur kerana saya punyai baju raya, dan malam hari raya baru-baru ini, saya boleh memasak ketupat, rendang dan kuih raya. Sedangkan ada anak usrah saya tidak punyai baju raya dan kuih raya ketika malam hari raya baru-baru ini.

Dia menangis melihat ada yang sanggup menipu ayahnya dalam perniagaan, sedangkan ayahnya tidak pernah melakukan sebegitu rupa kepada orang lain. Malah jika terdapat orang susah, ayahnya sanggup menolong dan membantu orang tersebut.

Sebagai anak sulung, dia menenangkan adik-adiknya dan ayahnya mengatakan “Tak mengapalah, rezeki itu dari Allah”.

Anda tahu, apa yang terjadi pada malam yang sama??
Ya, Allah menghantar seseorang untuk membantu keluarganya. Ada orang datang ke rumahnya membayar payment dan orang tersebut meminta maaf kerana terlambat membayar.

Subhanallah.. sesungguhnya hanya Allah s.w.t yang memberi rezeki.
Saya tersentuh benar melihat kesungguhan dan pengorbanan ibu ayahnya dan apa yang dilakukan ibu ayahnya memberi kesan didikan kepada anaknya tersebut. Anaknya mempunyai azam untuk belajar bersungguh-sungguh dan membantu ibuayahnya suatu hari nanti.



Keindahan bertawakkal kepada Allah s.w.t


Kisah2:
Pada suatu hari, adik ini diminta ayahnya untuk urut belakang badan. Adik ini mengatakan, “Ayah, malam ni boleh tak sebabnya adik rasa penat sikit”.
Ibunya pun mengatakan, “Ha’ah adik, kesian ayah. Tolonglah picitkan belakang ayah tu. Ibu picitkan tadi tapi katanya tak sedap”.
Adik tadi pun menjawab, “Malam ni ye ayah”.

Anda tahu apa jadi malam itu?
Ketika adik tadi lalu untuk masuk ke dalam bilik air di bilik ibuayahnya, dia melihat ayahnya baring dan seperti menarik nafas dalam. Rupa-rupanya nyawa ayahnya sedang dicabut oleh malaikat maut. Dan itulah kali terakhir dia bertemu ayahnya, dan ingatkah anda tentang apa yang ayahnya minta siang tadi?
Itulah permintaan ayahnya yang terakhir, dan adik tadi tidak sempat memnuhi permintaan ayahnya..


Allahuakbar. Adik tadi terlalu terkesan dengan semua itu dan pesannya kepada sesiapa, tunaikanlah apa juga permintaan ibuayah walaupun kita dalam keadaan penat dan susah sebab kita tidak tahu bilakah permintaan terakhir mereka.


* * *


Ini antara kisah yang dikongsikan oleh adik-adik. Ada kisah-kisah lain, namun cukuplah dua kisah yang menjadi pedoman dan pengajaran buat diri saya sendiri.

Setelah mendengar semua kisah hidup mereka, saya belajar bahawa setiap orang ada ujiannya masing-masing. Saya bersyukur kerana saya boleh mendapat apa yang saya mahukan jika saya minta dari ibubapa saya walaupun saya bukanlah dari keluarga yang senang. Namun, ada antara insan lain yang kurang bertuah daripada saya.

Saya bersyukur kerana saya masih punyai ibuayah. Saya masih boleh memenuhi permintaan mereka jika mereka minta. Saya masih boleh menyalami dan memeluk serta mencium tangan mereka. saya masih boleh bertanya khabar dan bertanya itu ini kepada ibuayah saya.

Namun ada insan lain yang telah dijemput ibuayah mereka, tidak berkesempatan lagi untuk mencium, menyalami dan memeluk ibuayah kerana mereka sudah tiada. Tiada lagi insan bernama ibuayah untuk ditanyakan khabar dan ditanyakan itu ini melalui telefon. Hanya yang tinggal kenangan dan kubur yang menjadi ingatan kita kepada kematian yang bakal menjemput.


Subhanallah
Tiba-tiba saya teringatkan ibuayah saya di kampung. Sudah lama saya tidak bertanya khabar mereka berdua. Saya kagum dengan adik-adik tadi kerana mereka lebih matang dari saya. Sesungguhnya ujianlah yang mematangkan mereka. Alhamdulillah.

Saya berharap saya boleh belajar lebih lagi dari mereka tentang erti hidup. Walaupun mereka lebih muda dari saya, sesungguhnya selayaknya saya belajar dari sesiapa selagimana ianya boleh membawa saya kepada kebaikan.

Semoga mereka dan saya kuat menghadapi ujian-ujian hidup. Terima kasih ya Allah di atas segala kurniaan ujian dan kesabaran dari-Mu.. Bantuan-Mu dalam meneguhkan hati hamba-hamba-Mu terlalu didambakan. Sungguh aku sendiri tidak kuat jika Engkau tidak sudi mendampingiku ya Allah. Ruginya aku jika Engkau jauh dariku.. Allahu Rabbi..



يا مقلب القلوب ثبت قلبوبنا على دينك
Maksudnya: wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, tetapkan hati kami dalam agama-Mu





© Laman asal: jalan-sehala.blogspot.com
NorWardatun Razali

No comments:

Post a Comment