Pages

Tuesday, December 1, 2009

Bercinta Dengan al-Quran

“ Novel tu saya dah baca kak. Pinjam dengan kawan. Akak ada novel lain?”

Saya mencadangkan beberapa buah novel islami dan meminjamkan kepadanya. Saya bukanlah seorang peminat novel, teramat memilih jika berkesempatan untuk membelek.

Mengumpul buku satu hobi yang memuaskan hati saya. Melihat susunan buku yang tidaklah berapa banyak sungguh menyedapkan mata saya sendiri. setiap kali habis membaca, saya akan letak dan susun semula di rak buku meja belajar.



Untuk membacanya kali kedua, saya hanya membuka bahagian-bahagian yang menarik sahaja. Entah kenapa 'mood' untuk kembali mengulang bacaan menghilang dan tiada rasa teruja seperti ketika buku masih berbalut kemas dengan plastik. Mengapa begitu ye?

Pernahkah anda lalui sebagaimana yang saya rasakan. Berbeza sungguh apabila kita membaca al-Quran al Karim. Sejak umur mengenal muqaddam, saya kemudian mula belajar al-Quran ketika umur 7tahun dan khatam ketika umur 12 tahun. Dan sehingga kini entah berapa kali sudah diulang-ulang bacaan al-Quran itu, saya tidak pernah kenal satu perasaan bernama bosan.

Anda pula bagaimana? Bolehkah berkongsi dengan saya.

Sungguh saya katakan ini. Bukan pandai-pandai, tetapi itulah hakikat dan istimewanya al-Quran. Apabila saya merasa sedih, kemudian saya membaca al-Quran kerap kali saya bertemu dengan ayat yang seakan memujuk saya.

Apabila saya tidak memperolehi apa yang saya rasakan baik untuk saya, dan hati seperti mahu menolak hakikat, Allah datangkan pujukan dan nasihat dengan firman-Nya yang bermaksud:

“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui”. (al-Baqarah: ayat 216)


Apabila saya ditimpa musibah, Allah memujuk lagi dengan janji-janji-Nya:

"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (al-Baqarah: ayat 155)

(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun" (al-Baqarah: ayat 156)


Subhanallah.. hati saya menjadi tenang. Airmata mula mengalir kerana terharu dengan hakikat yang Allah berikan kepada saya. Inilah al-Quran, sebuah kitab yang diturunkan untuk kita sebagai hidayah dan petunjuk.

Apabila diamati mengenai kesan bacaan al-Quran terhadap jiwa manusia, rupa-rupanya ia merupakan salah satu bentuk mukjizat al-Quran. Mukjizat yang tiada pada kitab-kitab dan buku-buku lain.

Dua Golongan
Memetik dari tamhid di bawah tajuk "al'i'jaz at-ta'thiri wa annafsi fi al-Quran" di dalam kitab Risalah fi i’jaz al-Quran oleh Dr Radwan Jamal (pensyarah di jabatan al-Quran dan as-sunnah uiam), di antara bentuk mukjizat al-Quran adalah kesan yang sampai ke dalam jiwa manusia sama ada kepada orang yang kafir ataupun mukmin. Terdapat dua golongan manusia apabila dibacakan kepadanya al-Quran:

1- orang mukmin yang khusyu’ maka bertambahlah iman dan keyakinan kepada Tuhan mereka, lalu melaksanakan perintah Tuhannya.

2- Golongan yang hatinya berkocak, bertambah kedegilan mereka dan enggan tunduk dan patuh kepada kebenaran, dan mereka kekal dengan keadaan sebegitu sehingga mati.


Lalu kita dari golongan yang mana? mudah-mudahan kita di golongan yang apabila membaca dan mendengar al-Quran lalu bertambahlah iman, keyakina dan kepatuhan kepada perintah Allah s.w.t.


Peringkat at-Ta'thir bil Quran (Merasai kesan bacaan al-Quran)
Apabila kita membaca al-Quran, bagaimana untuk kita sampai kepada kesan yang disebut sebagai mukjizat al-Quran ini, kesan kepada jiwa manusia. Digariskan di dalam kitab yang sama (Risalah fi i’jaz al-Quran) beberapa tahap untuk sampai kepada at’ta’thir bil Quran:

1- Menghadirkan iman untuk memahami dan mentadabbur al-Quran dengan mengambil kira adab-adab membaca al-Quran.

2- Membaca al-Quran dengan khusyu’, kemudian mentadabbur setiap kali berhenti dari setiap ayat.

3- Saling menghubungkaitkan antara bacaan dan juga makna ayat.

4- Sekiranya ada perkataan yang gharibah (pelik atau jarang digunakan), maka hendaklah merujuk kepada tafsir ringkas yang menjelaskan maknanya.

5- Cuba mempraktikkan setiap ayat yang dibaca dalam kehidupan serta mengeluarkan pengajaran dari kisah-kisah umat terdahulu, menulisnya dan merujuk kepadanya selepas merujuk kitab tafsir salaf.

6- Menghafaz ayat-ayat al-Quran sebagaimana yang dilakukan oleh salafuna soleh seperti Abdullah Ibn mas’ud Radhiyallahu anhu yang menghafaz 10 ayat al-Quran dan dia tidak berpindah kepada ayat berikutnya sehinggalah beliau mengamalkannya di dalam kehidupan.

7- Mendalami tafsir ayat-ayat tersebut melalui kitab-kitab tafsir mu’tabar seperti tafsir attabari, tafsir Ibn Kathir, tafsir Fi Zilal al-Quran dan sebagainya.

Sungguh hairan jika al-Quran dibiarkan suci dalam debu. Bagaimanakah hatinya boleh tenang apabila tidak dilalukan bibirnya dengan bacaan al-Quran setiap hari. Pastikah dia tenang?


Subhanallah... Marilah berdamping dengan al-Quran. Jika boleh kita bercinta dengannya, bercintalah. Tiada yang kurang padanya. Kalam suci Allah s.w.t menjanjikan pelbagai nikmat kepada kita. Ia bukan hanya kitab ilmu yang khusus, ia bukan hanya buku cerita, ia bukan hanya buku undang-undang, Ia adalah segala-galanya.


Kisah al-Fudhail bin Iyyad
Mari kita lihat apa yang pernah berlaku terhadap al-Fudhail bin Iyyad, (lahir 107H dan wafat 187H). Beliau hidup sezaman dengan Sufiyan bin Uyainah, seorang muhaddis.

Al-Fudhail dahulunya seorang perompak jalanan, lalu membunuh orang yang musafir dan merampas harta mereka. Kemudian Allah mengurniakan hidayah kepadanya lalu dia bertaubat. Sebab taubatnya bermula apabila beliau merasa ingin bertemu dengan kekasihnya. Ketika mana dia sedang memanjat tembok untuk menemui kekasihnya, dia mendengar seseorang membaca sepotong ayat al-Quran:

أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ (الحديد:16)

Maksudnya: Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik" (al-Hadid:16)


Selepas mendengar ayat tersebut, diapun berkata “sekaranglah masanya”, maka jadilah dia orang yang bertaubat disebabkan ayat tersebut. (Rujuk tafsir al Jami' li Ahkam al-Quran: Imam al-Qurthubi)


Kita Bagaimana
Subhanallah.. Sehingga begitu sekali kesan ayat al-Quran terhadap hati seorang al-Fudhail bin Iyyad yang awal hidupnya sering melakukan maksiat. Lalu kita bagaimana? Saya sendiri bagaimana? Alangkah tidak tahunya saya, sementelah setiap hari membuka dan membaca al-Quran, terkadang masih ternoda juga hati sendiri.


Di hari-hari yang berlalu dan akan berlalu, andai bercinta dengan al-Quran boleh membahagiakan kita, apalah salahnya kita luangkan masa kita dalam sehari untuk membaca dan mentadabburnya.Semoga kita akan menjadi salah seorang yang disebut di dalam Firman Allah s.w.t:

Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (kerananya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal” (al-Anfal: 2)

Wallahu a’lam


Al-misk IIUM
“Haza min Fadli Rabbi”

4 comments:

  1. salam wardah..
    bagus penghuraian wardah ttg tajuk ni.. lg2 dgn buku Dr Radwan Jamal.. rindu rasa nak bukak buku tu semula.. tp, di malaysia..

    nice.. mmg suka baca article ni :D teruskan perjuanganmu

    ReplyDelete
  2. w'salam kak Lisza...
    Alhamdulillah seizin-Nya, memang rindu dengan buku dan suasana belajar dengan DR Radwan Jamal hingga teman saya katakan dia sangat terkesan dengan nasihat dan mau'izoh dr Dr Radwan..

    Allah, semoga Allah membalas jasa pensyarah2 kita..
    kakak kuatkan semangat ye di sana.. semoga dipermudahkan untuk menulis thesis:)

    syukran..

    ReplyDelete
  3. قال سري بن المغلس : سمعت الفضيل يقول : من خاف الله لم يضره أحد ، ومن خاف غير الله لم ينفعه أحد .

    salam; sedikit pembetulan, Fudhail bin iyyad tidak hidup di zaman nabi akan tetapi beliau hidup satu zaman dengan al-muhaddis Sufian bin Uyainah. Fudhail bin Iyyad(abidul haramain) lahir 107H dan wafat 187H.

    Justeru beliau berada dalam tabaqat ke tiga @ keempat. tabi' tabien. Abdullah bin Mubarak telah menghantar sepucuk surat yang masyhur kepada Fudhai sebagai satu nasihat kerana Fudhail lebih cenderong kepada ibadah sahaja dan ianya telah di sebut oleh al-hafiz ibnu Asakir, surat itu berbunyi;

    يا عابد الحرمين لو أبصرتنا * لعلمت أنك في العبادة تلعب
    من كان يخضب خده بدموعه * فنحورنا بدمائنا تتخضب
    أو كان يتعب خيله في باطل * فخيولنا يوم الصبيحة تتعب
    ريح العبير لكم ونحن عبيرنا * رهج السنابك والغبار الأطيب
    ولقد أتانا من مقال نبينا * قول صحيح صادق لا يكذب
    لا يستوي غبَّار خيل اللّه في * أنف امرىء ودخان نار تلهب
    هذا كتاب اللّه ينطق بيننا * ليس الشهيد بميت لا يكذب

    ReplyDelete
  4. w'salam akhi..
    syukran atas pembetulan dan perkongsian ini..
    BARAKALLAHU FIK..

    ReplyDelete