Pages

Monday, December 14, 2009

Gagahkan Diri


Sudah beberapa hari tidak menjenguk di sini, hanya lalu meninggal jejak sahaja sejak seminggu lalu. Sudah pulang ke uia lewat sehari dari biasa. Seusai sampai, terasa penat letih dan semuanya berbaur menjadi satu. Semester baru dan terakhir insyaAllah, mawad yang perlu diambil sedikit tetapi kepenatannya yang sama. Itu sahaja yang mampu saya katakan.

Beginilah apabila nikmat sihat ditarik. Gagahkan juga diri untuk melakukan kerja-kerja biasa. Nikmat yang sehari-harian, yang mungkin saya sendiri lupa mahu bersyukur dan menghargainya. Allah.. ingatkan diriku ini.

Sukar untuk melakar dalam keadaan tiada punya apa-apa di fikiran ini. Taraddud yang bermacam-macam jenis datang menyerbu. Entah yang mana satu perlu diutamakan. Hanya memohon inayah dan petunjuk Allah s.w.t hendaknya.

Seorang teman mengadu merasa sedih. Atas sebab apa saya tidak tahu. Teman menilai diri yang kerdil ini seorang yang kuat semangat. Entah.. saya sendiri gerutu. Kuat semangat bagaimana? Adakah kerana saya nampak biasa dan tidak bersedih-sedih. Sungguh saya juga manusia biasa, bersedih terkadang. Namun, janganlah jadikan kesedihan sebagai kunci untuk menutup pintu kebahagiaan.

Jika berseorangan itu mampu meraih kembali ketenangan rasa, bersendirilah. Daripada dikelilingi ramainya orang yang sibuk dengan ‘akhbar berjalan’ serta gosip-gosip yang tiada faedah.

Ya, kita harus belajar berjalan di atas kaki sendiri. Hingga kita yakin bahawa kita tidak berseorangan. Ingatkah satu kisah yang tersebut dalam firman-Nya yang bermaksud:


Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah
menolongnya (yaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata kepada temannya: "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita." Maka Allah menurunkan keterangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentara yang kamu tidak melihatnya, dan Al-Quran menjadikan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana (at-Taubah:40)

“Sesungguhnya Allah berserta kita..”

Saya amat suka kalimah ini. Ia boleh melunturkan rasa putus asa apabila kita rasa berseorangan. Berkali-kali diulang ia semakin meredakan kesedihan sendiri. Ingatlah selalu ayat ini apabila ditimpa kesedihan. Allah masih ada bersama kita.

Ketaatan dan kemaksiatan
Suatu pagi, saya mendengar kulliyyah tafsir ustaz Zahazan di radio IKIM. Saya menancap satu kata-kata yang saya kira begitu terkesan untuk diri saya sendiri yang selalu mengadu penat.

“ Ketaatan itu memang payah, tetapi kepayahan itu hanya sekejap sahaja. Tapi nantinya di akhirat ganjarannya lebih hebat dan kekal. Adapun, kemaksiatan pula seronok dilakukan. Tetapi keseronokan itupun hanya seketika, nanti di akhirat pembalasannya lebih dahsyat”.

Menyorot kembali hari-hari yang berlalu, sudah terlalu banyak lubang yang tidak terisi dengan kebaikan. Maksiat yang sentiasa memburu terlalu mudah diikuti. Saya teringat kata-kata ustaz Pahrol mengatakan bahawa:

“ Nafsu adalah hamba yang baik, tetapi tuan yang sangat buruk”.

Saya bertanya diri sendiri, adakah nafsu saya menjadi tuan atau adakah nafsu saya menjadi hamba kepada diri saya? Sebolehnya, setiap masa kita sendiri perlu bertanya dan menjawab. Menjawab dengan ketaatan yang amat payah untuk dilaksanakan.

Sukar bukan untuk bangun solat subuh sedang orang lain masih berdengkur, berselimut dan melayan tidur dan mimpi yang indah-indah. Kita pula perlu bangun dalam sejuk pagi menuju ke tempat wudu’, membersihkan diri dan mengambil wudhu’ lalu melaksanakan solat fardhu subuh dua raka’at. Memang payah... Namun ingatlah, kepayahan itu hanya seketika. Dunia ini bukanlah lama mana. Janganlah mengira bahawa sehari di sini sama dengan sehari di sana. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:


“Sesungguhnya sehari disisi Tuhanmu adalah seperti seribu tahun menurut
perhitunganmu” (surah al-Hajj: 47)

Begitu pula dengan kemaksiatan. Seronok melakukan kemaksiatan, tetapi keseronokan itu hanya sekejap. Sejam dua jam. Selepas itu hilang. Tetapi pembalasan di akhirat nanti menanti dalam kiraan hari yang lebih lama. Allahu a’lam. Segala yang gha’ib kita imani bersandarkan kepada nas al-Quran dan as-sunnah as-sohihah, dengan keimanan bahawa semua ada dalam ilmu Allah.

Semoga dapat memuhasabah diri sendiri setiap hari. Agar tidak selalu mengeluh kepenatan dalam ketaatan serta bermujahadah dalam menahan diri dari melakukan kemaksiatan.

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; kerana sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (kurnia)." (ali Imran:8)

"Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."(ali Imran: 147)

Wallahu a’lam
almisk iium

No comments:

Post a Comment