Pages

Saturday, December 19, 2009

Perkongsian: Pesanan

Sahabat-sahabat yang dilindungi Allah s.w.t, saya ingin berkongsi sebuah pesanan yang diberikan oleh tetamu dari Madinah di dalam rancangan ‘usrah’ di radio IKIM. Rancangan usrah ini disiarkan setiap hari Rabu, saya kurang pasti bermula jam berapa, mungkin sekitar 6.15 atau 6.30. perjalanan usrah seperti yang kita pernah jalani, dan ia seperti bukan sebuah rancangan. Dan minggu ini, saya berkesempatan lagi untuk mengikutinya. Agak terlambat mendengar, namun saya sempat menangkap buah nasihat syeikh Mahmud yang dijemput dari Madinah. Saya naqalkan kalam beliau di sini, semoga dapat berkongsi buah nasihat beliau bersama semua.

Syeikh Mahmud berpesan,

Allah minta kita jadi hamba-Nya, kalau kita ini jadi hamba-Nya, maka Dia akan jadi Tuhan kita. Tapi kalau kita tak mahu jadi hamba Dia, Dia pun tak mahu jadi Tuhan kita.

Apa erti Tuhan?
Ertinya Dia Yang Menjaga kita, Dia Yang Memberi rezeki kepada kita, Yang Menolong kita, Yang Memberi ruh kepada kita, Yang Memberi taufiq kepada kita, Yang Memuliakan kita, Yang akan Memberi pada kita segala-galanya. Jadi kewajipan kita adalah untuk mengiktiraf diri kita sebagai hamba-Nya.

Sebab itulah, ketika Allah mahu memuliakan junjungan besar kita nabi Muhammad Sallallahu a’laihi wa sallam, lalu Allah membawa Baginda isra’ dan mi’raj, Allah berfirman padanya:

“Maha suci Tuhan yang telah mengisra’kan hamba-Nya”

Allah tak kata Muhammad aku, Allah tak kata Rasul aku. Kenapa? Kerana Allah mahu memberi isyarat kepada kita:
“Kalau engkau pun mahu isra’ dan mi’raj bersama junjungan Nabi Sallallahu a’laihi wa sallam, dan jalannya terbuka kepadamu wahai ummat, engkau kena jadi hamba.” Kerna perjalanan ini tidak akan dapat ditempuh, rihlah perjalanan isra’ dan mi’raj itu, tidak akan ditempuh melainkan oleh seorang yang menjadi hambaNya. Kalau betul-betul dia hamba, dia akan diisra’kan dan dimi’rajkan.

Saya tak kata isra’ dengan jasad kita, saya katakan dengan ruh (jiwa kita). Maknanya, bila seseorang itu solat, dia telah diisra’ dan dimi’rajkan.

Solat sepertimana kata Saidina Umar bin Abdul Aziz,
“Jika engkau suka untuk mendengar Allah berbicara denganmu, bacalah al-Quran. Dan jika engkau suka untuk berbicara dengan Allah, solatlah kamu”.


Pesanan terakhir yang saya ingin pesankan untuk diri sendiri dan para pendengar sekalian, supaya kita tergolong dalam golongan yang selamat untuk kita memperbanyakkan dan berdoa kepada Allah menjadikan kita di kalangan orang yang banyak mengucapkan selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi kita Muhammad Sallallahu a’laihi wa sallam.

Tuan puan sekalian,
Cubalah amalkan selawat ke atas junjungan Rasulullah saw, lihatlah sendiri nanti apa yang berlaku dan apa yang datang padamu dari segala kebaikan dan keberkatannya.

Saya memohon kepada semua, janganlah kita memutuskan hubungan dengan pemimpin teragung kita junjungan besar nabi Muhammad Sallallahu a’laihi wa sallam, kerana nama Baginda adalah Pesuruh Allah, nama baginda adalah Kekasih Allah.

Ketika baginda diisra’ dan dimi’rajkan, dan ketika baginda bertemu dengan Tuhan kita, baginda berkata:
“Wahai Tuhan, aku ada soalan. Nabi Musa berbicara dengan-Mu, nabi Isa ruh-Mu, Ibrahim teman rapat-Mu, aku siapa Tuhan?”.
Allah berfirman:
“Wahai Muhammad, Engkau kekasihKu, dan kekasih adalah di atas mereka semua”.

______________________

Itulah sebahagian yang sempat saya kongsikan. Subahanallah..Di kalam terakhir bicara beliau, ada dua perkara yang perlu kita bertanya kepada diri sendiri:

“Mahukah aku mengiktiraf diri sendiri menjadi hamba Allah? Mahukah aku sentiasa menghubungkan diriku dengan kekasih Allah?”.

Jika kita mahu jadi hamba Allah, Allah pun akan menjadi Tuhan kita. Jika kita selalu menghubungkan diri kita dengan Rasulullah Sallallahu a’laihi wa sallam, maka hidup kita akan dilimpahi dengan kebaikan dan keberkatannya. InsyaAllah...

“Ya Allah, jadikanlah kami hamba-Mu yang bersyukur dan hanya taat hanya kepada-Mu”. Amin ya Rabbal a’lamin..

Wallahu a’lam.

@ al-misk

No comments:

Post a Comment