Pages

Tuesday, December 15, 2009

Belajar Dari "Sang Murabbi"

Kematian hati
Banyak orang tertawa sedang maut mengintainya
Banyak org yang cepat datang ke sof solat
Tapi ternyata cepat pula dia pergi
Dingin tanpa penghayatan

Banyak orang yang sedikit beramal
Tapi disebut-sebutnya banyak sekali

Merendahlah
Engkau kan seperti bintang gemintang
Berkilau dipandang orang di atas riak air
Dan sang bintangpun jauh tinggi

Janganlah seperti asap
Yang mengangkat diri tinggi di langit
Padahal dirinya rendah hina ~ Ustaz Rahmat (Filem Sang Murabbi)

Mutiara
Sungguh, pertama kali saya menonton filem Sang Murabbi, saya sukakan pengisiannya. Pengisian dan mutiara nasihat dari Ustaz Rahmat yang saya kira cukup memberikan semangat buat aktivis dakwah.

Monolog hati Ustaz Rahmat di atas ini saya tuliskan kembali. Tersentuh saya membacanya. Adakah saya seperti bintang ataupun saya seperti asap? Adakah saya di kalangan orang yang masih tertawa dan lupa akan kematian? Adakah saya di kalangan orang yang dingin penghayatan solatnya?
Nauzhubillahi min zalik.. Ya muqollibal qulub thabbit qalbi a’la deenik..

Di mana satu tempat kita, itulah yang seharusnya kita muhasabah kembali.



Dengan Hikmah
Saya pernah mendengar, menasihati ahli keluarga lebih sukar berbanding rakan sendiri. Di dalam filem ini, ustaz Rahmat juga menghadapi situasi yang sama, punyai seorang adik yang dirisaukan oleh ibunya. Adik ustaz Rahmat bergelut dan memukul teman-teman sabungan ayamnya. Lalu kata-kata inilah yang keluar darinya,

“ Luka tamparan kau semalam mungkin esok boleh hilang, tapi luka di hati tidak boleh hilang. Dia kata engkau sudah minta maaf, mungkin di depan dia maafkan kerana dia takut. Dua orang yang kau tampar semalam akan sakit hati selama-lamanya. Itu yang diminta amalan kau di akhirat. Ya, kalau amalanmu banyak”

“Ini kandang ayammu, jangan ayam sahaja yang kau kandangi, kandangi juga nafsumu”.

Luka luar boleh sembuh, tapi luka di hati susah untuk sembuh. Atau juga ia akan membekas sehingga bila-bila. Sebab itu kita perlu menjaga kata-kata. Orang kata, lidah lebih tajam dari mata pedang. Disebabkan lidah itu lebih tajam dan kuatnya orang merasai sakit hati, kita perlu menjaga kata-kata dari kata nista dan tohmahan keji. Begitu juga jangan terlalu bermudah-mudah menyakiti hati manusia lain kerana luka yang digilis oleh mata lidah terlalu sukar untuk dibuang parutnya. Subhanallah, semoga kita menjadi orang yang sabar dan saling memaafi.

Ingati dua, lupakan dua
“ Ada dua hal yang harus kau ingat; kebaikan orang lain kepadamu dan keburukan kamu kepada orang lain. Dan dua hal yang harus kau lupakan; kebaikanmu kepada orang lain dan keburukan orang lain kepadamu”.

Begitulah hikmahnya nasihat seorang abang buat adiknya. Kesabaran dan kelembutan dalam memberi nasihat, jangan sehingga boleh memutuskan silaturrahim antara ahli keluarga. Sungguh kita perlu belajar lagi.

Antara tanggungjawab dan kesenangan
“Sakit memang sakit. Siapa yang tidak sakit bila perlu berkongsi dengan orang lain. Saya yakin setiap perempuan pasti ada yang dia rasa”.

“ Ummahat tidak mampu jika tiada bantuan dari para ayah. Jika abi berdakwah dari pagi sampai ke pagi insyaAllah, para ummi redha. Tapi bukankah syeikh al-Banna juga menyiapkan makanan pagi untuk anak-anaknya, waktu dan memperhatikan keperluan anak-anaknya. Bukankah harusnya seperti itu. Sekarang bagaimana para abi hari ini?”.

Saya dua kali memikirkan dialog ini, dialog seorang ummi yang datang ke rumah bertemu isteri dan ustaz Rahmat. Seusai dialog ini, Ustaz rahmat bermonolog:
“ Kalau hanya berdakwah kita memang boleh, tapi adakah kita boleh cinta kepada dakwah? Cinta itu perlukan pengorbanan waktu, tenaga dan harta. Allah telah menggiring kita pada keimanan dan dakwah itu adalah suatu kebahagiaan yang besar. Apakah perlu kita mengharap balasan yang lebih dari itu, apalagi bila berupa jabatan, kesenangan dan kemewahan."

Masya Allah.. Dakwah memang memerlukan pengorbanan. Pengorbanan diri sendiri dan ahlul bait. Kesefahaman dalam menggalas tanggungjawab bersama. Bagaimana pula jika dalam keadaan seseorang diuji dengan kesemua situasi serentak.

Seorang ummi bertanya, “ Bagaimana keadaan isteri yang diuji dalam keadaan satu sisi dia perlu berkorban dan satu sisi pula dia perlu bersabar”.

“Kita diuji Allah dengan hal yang sama. Jika kita belum terlepas dari ujian itu, Allah akan uji lagi. Bagaimana kita perlu selesaikan perkara ini?
Ya, kita perlukan kesabaran, pengorbanan dan keikhlasan”.

Analogi monyet
“Ada seekor monyet naik ke puncak pokok kelapa. Lalu datang 3jenis angin yang kencang. Semakin kencang semakin kuat tangan monyet tersebut mencengkam.
Lalu datang satu jenis angin yang sepoi-sepoi datang menyelinap ubun-ubun, monyetpun menggeliat dan mata mengantuk kemudian jatuh dari pokok”.

Ibaratnya begitulah lapangan dakwah. Jika kita diuji dengan kesempitan, kesedihan dan kemiskinan, maka kita akan jadi kuat. Tapi jika kita diuji dengan kesenangan, dalam sekelip mata jatuh kita”.

Subhanallah.. analogi yang saya kira cukup untuk kita teladani dalam setiap jejak kehidupan kita. Kehidupan yang perjalanannya sangat panjang. Kesempitan, kesedihan dan kemiskinan menjadikan kita kuat. Alhamdulillah.

______________

Jika dikumpulkan, banyak benar yang diri sendiri terlepas pandang. Filem sang Murabbi cukup buat diri sendiri belajar bahawa masih kurang sumbangan diri sendiri terhadap Islam.

Banyak perkara yang menggugurkan kita dari jalan ini. Kesenanganlah yang paling mudah menjatuhkan kita seperti analogi monyet tadi. Jika kita berada di lapangan dakwah, adakah kita sanggup mencintai dakwah itu. Jika kita menjadi murabbi kepada anak-anak, adakah kita boleh menjadi murabbi yang sanggup berkorban dan bersabar dengan segala kerenah dan ujian yang diberikan Allah s.w.t buat kita. Subhanallah, diri sendiri lemah, kerana itu kita perlu sentiasa memohon kekuatan dari Allah s.w.t dalam setiap langkahan kaki kita.

Wallahu a’lam

almisk IIUM

No comments:

Post a Comment