Pages

Friday, August 14, 2009

Pemergian Ustaz Asri Rabbani: Peringatan Buat Kita Yang Masih Hidup

Petang semalam kebetulan mendengar salam masjid yang dikelolakan oleh DJ Mazlina Alias. Terdengar lagu yang dikumandangkan oleh kumpulan Rabbani menyentuh jiwa dan menenangkan hati saya. seusai habis bait-bait lirik tersebut, saya terdengar kata-kata yang begitu mengejutkan
"Semoga Allah menempatkan arwah ust Asri di kalangan para solehin".


Lebih kurang begitu ..saya tersangat terkejut. malam tadi, baru saya tahu berita penuh apabila Ustaz Erwan Johari yang mengelolakan segmen "Nasyid On Stage" menceritakan tentang rentetan pemergian lagenda nasyid kita iaitu Allahyarham Ustaz Asri Rabbani yang dikatakan terkena serangan jantung pagi semalam.

Innalillahi wa inna ilaihi raji'un..
"Allah amat menyayangi beliau agaknya"..

Bisik hati saya. tiada apa yang mampu saya rasakan ketika itu. Hanya kalimah istirja' sahaja yang terlintas di hati ini.

Secara sedar, satu demi satu berita tentang kematian menyinggahi telinga saya. Adakah ia hanya akan lalu seakan angin bayu sahaja. Tiadakah memberi kesan pada hati saya? Terlalu kasih Allah pada saya bukan? bukan pada saya, tetapi pada kita.

Allah kasihkan kita dengan memberikan kita peringatan dengan pemergian insan lain. Agar dengannya kita selalu ingat bahawa kematian itu suatu yang pasti.

PASTI..
Saya tidak main-main. Kematian itu suatu yang pasti..
Tidak kira tua, muda, sihat, sakit, kaya miskin.. semuanya akan diambil kerana apa?
boleh anda menjawab bagi pihak saya?

Ya, benar. kerana nyawa kita hanya pinjaman. Sampai masanya bercerailah nyawa dari jasad. Ketika itu, tinggallah harta, tinggallah semua yang dikasihi di dunia..

Namun, adakah hati saya terkesan dengan semua peringatan ini? Saya harap begitu. Saya harap kita semua begitu. Ambillah teguran-teguran ini sebagai jambatan untuk kita memperbaiki hubungan kita kepada Allah s.w.t dan juga sesama makhluk..

HATIKU
Terimalah Tarbiyyah Pencipta ini..
Syukurlah kerana Allah masih mahu mengingatimu.. Mengingatkanmu.
Takutlah Jika Allah Meninggalkanmu Lantaran Dirimu yang cuba Menjauh dari-Nya..

Allahu Akbar..
Aku terlalu Faqir Kepadamu ya Allah..

No comments:

Post a Comment