Pages

Sunday, January 1, 2012

Dari Kalam Hati



Ya Allah
Bibirku tidak berbicara
Tapi jiwaku selalu bersuara
Tentang riak rasa yang berwarna

Ya Rahim
Dengan sifat Kasih-Mu
Dan sayang-Mu padaku
Kikiskan ingatan ini dari yang tidak halal
Pudarkan dari yang tidak membawa bekal
Agar di hati dan akal hanya ada matlamat
Mencari redha-Mu sahaja

Ya Hannan
Tika yang lain sibuk memikirkan pasangan
Biarlah aku memendam rasa
Kerana dibuai dosa itu menyakitkan jiwa
Melambatkan langkah kepada Pencipta

Ya Mannan
Jika ujian lalu untuk mendidikku
Aku pinta jadikan aku redha dengan ketentuan-Mu
Jika ujian lalu untuk menyedarkanku
Aku pinta jadikan aku hamba-Mu yang bersyukur
Atas nikmat iman itu
Atas manisnya ibadah itu
Atas sungguhnya taubat itu

Ya Rahman
Aku terlalu malu pada-Mu
Setelah banyak nikmat dari-Mu
Lalu aku tidak pernah memberi apapun untuk agama-Mu
Lantaran merasa tidak mampu untuk itu
Tetapi setelah itu aku meminta lagi dari-Mu
Dengan mengharap redha manusia yang dituju

Ya Ilahi
Tika aku mula jauh
Serulah kembali jiwaku
Tika aku alpa dari-Mu
Ingatkanlah aku
Dan aku
Mula mengerti di lubuk sendu
Mengapa bila mereka sibuk
Berkisah tentang hidup
Mula teruja dengan fitrah yang wujud
Aku serahkan segalanya pada-Mu
Kerana Kau Maha Tahu
Siapa, dimana dan bila waktu menjemput
Untuk halal bertemu yang dimaksud

Ya Rabbi
Andai tak kutemunya di dunia ini
Moga ketemu di syurga-Nya nanti
Dengan seizin dari-Mu..
Allahumma ameen

~wardah almisk
Mahallah Safiyyah
Subuh 1 Jan 2011 (Ahad)
4.46am

No comments:

Post a Comment