Pages

Wednesday, January 25, 2012

CERPEN: KETENTUAN


“Kalau ada jodoh adalah ya. Buat masa ni ana nak tumpukan pada pelajaran.” Ikmal berbicara.

Ada manik jernih yang menemani pipi, juga ada hati yang sedang luluh.

Ada suara yang sambil tersedu-sedu cuba menjawab kepada panggilan telefon itu.

Sofiah, sesuci namanya, hati dan emosinya turut suci. Menerima apa takdir yang ditentukan.

“InsyaAllah”. Hanya itu yang mampu dijawab, sedunya semakin menjadi.

“Maafkan ana.”

“Tak mengapa. Anta sudah buat pilihan yang betul. Ana serahkan pada Dia.”

Janji antara mereka terputus, meski belum bertunangan secara adat, namun persetujuan dua keluarga sudah diminta. Mereka bersetuju mengikat janji. Tetapi entah kenapa Ikmal merasa berat, walaupun hatinya terlalu ingin memperisterikan Sofiah.

Di hujung sudut perpustakaan, saya berjalan. Terlihatkan sahabat baik sendiri, Sofiah. Bertudung labuh kuning air dan jubah hitam sedang tekun menghadap buku-buku di atas meja kecil. Sofian, matanya sentiasa nampak tenang, redup matanya memikat sesiapa sahaja. Ada sinar ikhlas yang selalu terpancar dari wajahnya.

Saya mendekati lalu menyapanya.

“Assalamualaikum Sofiah”.

Tampak dia terkejut.

“Wa’alaikumussalam..” bibirnya cepat menguntum senyum

“Boleh ana duduk sebelah anti?” bimbing mengganggu saya meminta izin

“Ahh, boleh sahaja lah Naurah”.

Saya melabuhkan duduk di sebelah kerusinya. Saya perasan harini dia tidak seperti selalu. Sepertinya dia sedang menanggung beban, tapi ditahan-tahan dari melimpah.

“Eh, kenapa pandang ana macam tu Naurah? Ada yang tak kena kat muka ana ke? Tudung ana senget ye?”

Sofiah cuba berlawak. Saya ketawa sendiri.

“Taklah, anti ni selalu kemas dan kiut je. Tapi kan...”

“Tapi apa...”

“Ana rasa seperti ada beban yang sedang anti tanggung. Wajah anti seperti ada mendung, tapi tak tertitis hujan dari diri anti. Anti baik-baik je kan?”

Saya cuba memujuk. Bukan untuk mengorek rahsia, tetapi hati sendiri gundah lihat sahabat sendiri punya beban. Apatah lagi Sofiah sahabat saya sejak dari sekolah rendah. Walaupun kami berbeza kursus pengajian, kami selalu ke mana-mana bersama. Dan ikatan ini dihubungkan dengan iman, rasa cinta saudaranya kerana Allah.

Sofiah tunduk, matanya mula berkaca-kaca. Disembamkan muka di tangan yang sudah disilangkan di atas meja belajar. Mujur sahaja sudut yang dipilih mejanya satu-satu dan dihadang di bahagian tengahnya menyebabkan orang lain tidak perasaan keadaan sofiah.

“ Sofiah, seindah dan sesuci namamu ukhti, janganlah bersedih. Jika ada beban ana sanggup jadi kolam hati anti.”

Saya cuba memujuknya.

Sofiah mengangkat wajahnya. Matanya berair dan aliran airmatanya laju membasahi tudung kuning airnya. Ada bunyi sendu.

“Ana tak kuat ukhti. Ana mahu redha Allah, jika ana suka kat seorang lelaki apakah salah ukhti? Ana tak tahu apa yang ana patut buat sekarang untuk terima semua ini.”

Sofiah mula berbicara.

Saya sungguh cuba untuk menenangkannya. Sofiah menyambung kisah.

“Ikmal memutuskan hubungan. Jika dalam Islam kami dikira sudah bertunangan memandangkan dia sudah bertemu ibuayah ana, dan ibuayahnya juga sudah bertemu keluarga ana. Tapi entahlah Naurah, ana tak faham semua ini. Ana rasa sakit. Ana rasa ada beban di hati ni, tapi ana tak tahu nak keluarkannya bagaimana”

Airmata mengalir semakin laju.

Saya memegang bahunya.

“Ukhti, sabar. Ana faham keadaan ukhti. Perasaan, pengharapan, keinginan kita kadang-kadang Allah tidak izinkan untuk kita dapat pada waktu ini. Ana tahu ukhti tabah, ukhti ditarbiyyah kan? Orang yang ditarbiyyah tak sama dengan orang yang tak ditarbiyyah.”

Kepalanya tunduk. Seketika Naurah memandang saya. Saya melihat ada kesusahan dalam dirinya untuk menerima kenyataan itu.

“Tapi dia seperti memberi ana harapan lagi. Jika ada jodoh ada lah nanti. Ana tak tahu mahu anggap itu apa dan bagaimana?”

Itulah silapnya lelaki, tidak faham hati wanita. Jika tidak mahu, tidak perlu kata begituk kerana ia seolah-olah memberi harapan kepada wanita. Wanita ternyata sakit menunggu sesuatu yang tidak pasti. Jika tidak mahu, katakan dengan benar dan jangan diberi harapan sebegitu. Hakikatnya ada hati yang sakit.

Saya cuba menenangkannya.

“Sofiah, anti percayakan Allah kan?”

Dia mengangguk.

“Lepaskan semua yang ada di fikiranmu dan hatimu. Hanya percayakan Dia, Dia sahaja.”

Dahi sofiah berkerut.

“maksud anti?”

“Bila kita letakkan cinta manusia itu di hati, apabila ia mahu pergi kita sukar mahu lepaskannya. Sepatutnya yang di hati itu hanya Allah sahaja kan? Mustahil ada dua cinta dalam satu hati. Mungkin ya, Ikmal ada sebab atas keputusannya, mungkin juga ada sebab lain. Sebelum anti menerimanya anti dah beristikharah kan? Anti sudah bermusyawarah dengan ibuayah anti dan juga ana antaranya kan? Anti tidak melanggar lebih batasan hubungan kan?”

Sofiah mengangguk lemah.

“Sesiapa yang beristikharah tidak akan sekali-kali rugi, sebab Allah itu takkan menipu hamba-Nya. Ini ujian untuk anti sebenarnya. Mungkin Allah nak lihat anti sebenarnya cinta siapa lebih. Mungkin ujian ni juga untuk bersihkan hati anti dari rasa yang tidak sepatutnya”

“Satu yang perlu anti tetapkan dalam hati adalah, manusia itu hatinya berbolak balik. Dan yang memegang hati manusia ini hanya Allah. Maka pintalah dari Allah apa yang terbaik. Jika Ikmal memang jodoh anti, insyaAllah anti dengan Ikmal akan dipertemukan dalam keadaan lebih baik kelak.”

Mendung di wajahnya kian reda. Sofiah memeluk bahu saya, “Terima kasih ukhti..”

Dia menangis semahu-mahunya.

“Sofiah, anti macam adik ana sendiri. Duka hati anti ana rasa, perit hati anti ana juga rasa. Ana sayang anti kerana Allah. Janganlah biarkan cinta manusia itu buat anti terlalu bersedihan dan bersangkan buruk dengan Allah. Dia sedang uji anti, sabarlah ya.”

* * *

3tahun berlalu, sofiah sudah bekerja sebagi tutor di salah sebuah IPT. Berita tentang pernikahan Ikmal sudah sampai ke pengetahuan Sofiah. Dan saya cuba menenangkan hatinya. Saya tahu Sofiah sedih kerana selama ini dia memilih untuk setia menunggu. Tetapi mungkin Allah ada perancangan yang lebih baik untuknya.

“Tahun depan insyaAllah ana nak sambung Phd di Timur Tengah. Anti nak ikut sama?”

Sofiah sedang belajar menabahkan hati sendiri.

Saya tersenyum.

“kenapa tiba-tiba nak ke sana? Kalau ana tak ikut dengan anti, tak mengapa kan?”

“Tak mengapa, ana cuma tanya anti, mana tau kita boleh sambung belajar tempat yang sama lagi. Ana sengaja hendak cari ilmu di sana, nak rasa kesusahan belajar di tempat orang pula.”

“Anti lupa ye, ana ni engineer, takkan nak pergi timur tengah”

Sofiah ketawa, dia tahu hakikat itu. Mungkin sengaja mahu membuka cerita sendiri sekilas memberitahu niat hatinya untuk menyambung pengajian.

“Tak mengapalah, Allah kan ada untuk jaga anti. Ana titipkan doa moga Allah permudahkan semua urusan anti.” Saya menitip pesan.

“Ana pun doakan anti bahagia, tengah darah manis ni. Macam mana persiapan walimah?”.

Saya tersenyum, mungkin Sofiah melihat saya sedang bahagia. Ya, Alhamdulillah itu yang saya rasa. InsyaAllah jika diizinkan awal bulan depan pernikahan saya dengan mujahid yang selama ini saya tunggu.

“Ameen. Alhamdulillah persiapan hampir selesai. Doakan ana selalu ya. Ana selalu doakan mudah-mudahn masa anti pula akan tiba. Allah akan berikan yang terbaik untuk dunia dan akhirat anti insyaAllah.”

Saya dan Sofiah sama-sama senyum mengakhiri hari-hari terakhir saya sebelum bergelar isteri.

Kini hampir tiga tahun Sofiah di bumi Urdun, terasa rindu dengan sahabat yang satu itu. Saya tahu dia masih dalam penantian. Saya percaya semakin manusia itu cuba untuk menjadi soleh dan solehah, semakin kuat Allah akan mengujinya.

Begitulah yang saya lihat pada diri Sofiah, dia muslimah yang sangat baik. Mungkin Allah ingin uji cinta Sofiah yang selalu mempertahankan cintanya kepada-Nya terlebih dahulu dari segalanya.

‘Sofiah, ana doakan anti selalu. Percayalah, jodohmu ada. Jika tidak di dunia ini pasti di syurga nanti pemuda-pemuda berebut-rebut meminangmu. Jadikan dirimu bidadari dunia sebelum menjadi bidadari syurga. ‘

Kerana yang menentukan hidup kita bukannya kita, tetapi Allah.. Maka pilihlah untuk bersangka baik dengan-Nya selalu..

Tulisan: wardah al-misk

24 Jan 2012 (Selasa)

No comments:

Post a Comment