Pages

Monday, January 2, 2012

Manis Dalam Ukhuwwah: Peduli Pada Yang Halal


31 December jam 6.20petang, bertolak dari tangga besar untuk 'makan sedap'. Itu istilah saudari Afra' yang merancang makan malam bersama untuk usrah senioritas. Berjalan dari mahallah bersama bakal ibu yang mengandung di usia 6bulan menjadikan saya teruja dengan kekuatannya. Atas nama ukhuwwah, disanggupi berjalan.

10 orang yang hadir, dua darinya sudah berkahwin ditemani suami masing2 yang memahami. Hamdan lillah, hati ini yang sarat penuh rindu dengan pengisian terisi dengan nasihat dari kakak naqibah. Terima kasih ya Allah atas nikmat ukhuwwah ini.

usrah 'senioritas'

Benarlah, hati perempuan ini mahu selalu diambil tahu, mahu selalu diambil peduli. Selalu bila punyai masalah dan jika ada rasa beban yang memberati hati, mahu diluah kepada seseorang. Dan bila sahabat wanita tidak mahu menjadi bahu buat menongkah beban sahabatnya, maka seorang hati yang sarat dengan beban itu akan mula mencari manusia yang sudi mendengar luahan bicaranya.

Dan kerana itulah, berleluasanya budaya 'couple' berpunca dari kosongnya jiwa dari rasa kasih, ambil peduli, ambil tahu dari rakan atau insan yang halal untuknya. Di mana ibuayahnya? Di mana sahabat wanitanya, di mana abang dan kakaknya? Mereka itu semua halal untuk diluah rasa dan diminta pendapat, tetapi dek kerana ketidakpedulian kita terhadap jiwa yang terisi beban ini menjadikan dia tersalah pilih arah. Lalu kesannya terjebak pada 'cinta murahan'.

Ya, cinta itu fitrah. Dalam keadaan sudah bersedia tidak mengapa untuk serius. Tetapi jika baru bersekolah dan habis SPM, apakah ibubapa mengizinkan berkahwin ketika itu. Berulang kali saya membaca artile ustaz Hasrizal berkaitan Pra perkahwinan, terasa dihenyak kebenaran.

Berkahwin itu bukan hanya soal 'takut berzina', tetapi lebih daripada itu adalah tanggungjawab selepas berkahwin. Sudah bersediakah menjadi ibubapa, sudah bersediakah memikul tanggungjawab memberi nafkah untuk isteri? Sudah bersediakah menjadi ibu dalam keadaan masih belajar? Jika sudah difikirkan semasaknya, teruskanlah pernikahan.

Namun, pasangan yang berseronok2 dengan aktiviti 'couple' biasanya lupa tentang hal ini. Tidak bersedia tapi mahu bercinta, pelajaran entah ke mana, jika cemerlang pun akhiratnya bagaimana?

Tak mahu berkata banyak, diri sendiri juga banyak khilaf malah serasanya lebih hebat diuji dari golongan ini. Hamdan Lillah Tuhan itu Maha Baik, memanggil kembali jiwa ini mencari-Nya, dikeluarkan dari ujian walaupun dalam keadaan susah payah untuk redha.

Apa yang mahu ditekankan di awal tadi adalah, kita punya tanggungjawab terhadap saudari2 kita, sahabat-sahabat kita, adik-adik atau kakak-kakak kita, malahan anak-anak kita. Tunjukkan rasa peduli kita pada mereka, tautkan kasih kita pada mereka, agar pabila beban hati mereka memberat mereka cuba untuk mencari insan yang halal untuk diluah rasa.

Ini tugas kita, bukankah kita suka ada yang menyayangi kita, maka sayangi oran lain. Justeru dalam usrah atau halaqah kecil yang saya kenal, saya amat merasai manisnya ukhuwwah itu. Rasa cinta atas dasar iman kepada Allah swt, rasa ingin ke syurga bersama2 dengan saling mengingatkan kepada kebaikan.

Semoga manusia2 yang saling kasih mengasihi kerana Allah mendapat lindungan Allah di hari tiada naungan selain naungan-Nya. Allahumma ameen.

Hadiah dari akhawat 'senioritas' :)


Kak Sumayyah, Lina, Fauzun, Awatif, Sakinah, Mun, Afra', Raihan, Mursyidah, Muneebah, Atikah, Min.. Uhibbukunna fillah ^^,)

~almisk

No comments:

Post a Comment