Pages

Saturday, December 24, 2011

Tentang Jodoh: Buat Muslimah


Gambar hiasan

Usai kelas terakhir untuk semester ini, di kelas terakhir inilah ada suatu soalan yang ditujukan buat kami oleh seorang pelajar dari Sudan (jika tidak salah).

Berbetulan pula ada seorang kakak akan berkahwin di masjid uia pada hari ini, dan dia sudah mengumumkan di kelas kami beberapa hari sebelumnya. Bertitik tolak dari itulah pelajar lelaki yang sudah berkahwin itu bertanya kepada kami bertiga yang sampai awal di kelas:

“Kenapa kamu semua taknak kahwin lagi?”

Terdiam kami hendak menjawab. Lalu seorang kakak spontan jawab dengan bahasa arab, maksudnya:

“Bukankah jodoh tu dah ditentukan masanya, dengan siapa, di mana.”

Lega..

Memang rata-rata pelajar yang menyambung pengajian master masih belum berkahwin. Mungkin ada sebab. Dan yang utamanya dan pasti adalah jodoh belum sampai.

Usai kelas, kami makan bersama di café. Sungguh tak sangka sebenarnya membuka perbincangan tentang jodoh memang suatu yang menyesakkan fikiran.

Bukan kita tidak pernah berusaha, tetapi jika usaha itu tidak Allah izinkan untuk selari dengan takdirnya maka apa yang boleh kita buat adalah sabar dan redha. Yang pergi biarkan pergi. Yang mahu meninggalkan kita biarkanlah dia tinggalkan kita. Mungkin itu lebih baik.

Kakak yang bersama kami kata: “Kita terima orang yang suka kita, jangan kita suka kat dia sorang-sorang tapi dia taknak kat kita, sebab wanita ini boleh dipupuk perasaannya”.

Memandangkan hati itu suatu yang mudah berubah, ia juga tidak boleh dipaksa-paksa maka serahkanlah pada yang Menciptakan hati kita.
Mungkin berkata dan nasihat itu lebih senang berbanding untuk melaluinya. Tapi percayalah, hati yang diuji itu akan lebih kuat, lebih tabah, lebih cuba untuk menghargai sesiapa yang menghargainya.

Jual Mahal
Dan satu perkara yang cukup wanita ‘anti’ adalah kata-kata ‘jual mahal’. Ya, memang wanita kena ‘jual mahal’, tetapi bukanlah jual mahal itu maksudnya meletakkan maskahwin hingga berbelas ribu memandangkan ada master, ada PHD. Tetapi jual mahal dari segi memilih caln yang betul-betul menepati piawaian supaya maruah tidak dihinjak-hinjak oleh manusia yang tidak punyai hati perut dan tidak tahu hendak menghargai anugerah Tuhan.

Dan bukanlah tidak boleh memurahkan diri itu bermakna tidak boleh memulakan urusan melamar, kerana mangambil contoh saidatina Khadijah melamar junjungan besar kita Muhammad SAW tetapi mestilah dengan cara beradab, dengan cara menjaga malu. Sebaiknya menggunakan orang tengah, itu lebih menjaga maruah wanita daripada malu jika lamarannya ditolak lelaki tersebut.

Buat muslimah, sabarlah tika diajukan soalan tentang nikah. Katakan sahaja, belum ada jodoh. Jodoh itu rahsia Allah. Jangan melenting dan terlalu stress dengan soalan-soalan cemas begitu.

Yang pastinya, Allah maha Tahu keadaan kita, kemampuan kita, kesediaan kita. Mungkin kita sudah sedia tapi sebenarnya kita tidak sedia untuk memikul tanggungjawab lagi. Mungkin juga Allah Mahu berikan kita masa untuk perbaiki diri menjadi lebih baik, ataupun meluangkan masa berbakti kepada ibubapa.


Bukan Matlamat


Janganlah mengira bahawa, perkahwinan itu matlamat kita diciptakan. Bukan hanya dengan pernikahan sahaja kita boleh ke syurga Allah. Jika kita masih punya ibuayah, jagailah mereka, rawatilah mereka. Kerana mereka juga kunci syurga buat kita. Tetapi jika sudah sampai hajat, sudah mendapat restu, dan sudah istikharah tentang calon pilihan, bernikahlah sebagai memenuhi sunnah Baginda SAW.

Buat yang sudah bertemu jodoh dan bercinta dengan jalan pernikahan semoga kuat menghadapi bahtera di samudera. Ujian tetap akan datang sebagaimana tika belum berkahwin. Dan buat yang belum bernikah, teruskan kembara mencari cinta Hakiki, jikalau tidak kita temukan cinta dari seorang suami, insyaAllah jika kita solehah mudah-mudahan di syurga nanti ada pemuda-pemuda syurga yang menanti.

Jangan terlalu bersedih tatkala jodoh tidak kunjung tiba. Teruskan berbuat kebaikan dan memperbaiki diri. insyaAllah Dia sudah tentukan yang terbaik buat muslimah yang sabar dan taat pada-Nya.

Wallahu a'lam

~almisk

No comments:

Post a Comment