Pages

Wednesday, December 28, 2011

Cinta Itu Tidak Murah



Hakikatnya bukan mudah untuk membuat pilihan, lebih-lebih lagi apabila ia bersangkutan dengan akhirat. Saya terlalu mengagumi seorang pendakwah, penulis dan seorang ukhti yang sangat lemah-lembut dan sopan dalam bicara. Kak Fatimah Syarha.

Membaca buku beliau berjudul “Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul” membuatkan saya teruja dengan pendirian seorang muslimah.

Kisah seorang muslimah yang teguh dengan pendirian mengejar cita-cita dikuatkan lagi dengan menepis cinta yang murahan. Cinta remaja sekarang sama ada agamawan atau tidak kadang-kadang dicemari nafsu. Pilihan untuk bercinta tanpa pengetahuan wali dan keizinan mereka mengundang terbukanya jalan menghampiri zina.

"Cinta itu adalah apabila kita mahu bersamanya hingga ke syurga”..ini definisi Hilal Asyraf berkenaan cinta.

Ya, Cinta itu tidak murah. ia mahal sebenarnya kerana cinta yang fitrah itu datangnya dari Allah, perlu diuruskan dengan sebaiknya dan di atas batasan dan landasannya.

Bila cinta jadi murah? Murah apabila ajak pasangan mengundang murka Allah.

Kata cinta, tapi ajak buat maksiat. Kata cinta, tapi kenapa tolak pasangan masuk ke neraka. Jika benar cinta, usahakan jalan syar’ie untuk segera bernikah, jumpa ibubapa, jaga hubungan atas dasar urusan sahaja. Rata-rata ada yang mendapat izin ibuayah, tetapi tidak menjaga hubungan sebaiknya. Dating, chatting yang melalaikan, bergayut di telefon berjam-jam, sms perkara yang melampau dan tanpa urusan, itu yang selalu menjadi punca utama terjebaknya kepada cinta murahan.

Bila cinta murahan melanda, semua kerja jadi tak kena, ingatan hanya tertuju kepada si dia, jiwa terganggu menilai yang baik dan yang buruk, hati terseksa dengan barah rindu.. Semuanya memalingkan diri dari cinta-Nya.

Justeru dalam memilih teman bersama untuk ke akhirat, jagalah hubungan sejak dari awal perkenalan. Jangan diselitkan dengan unsur yang tidak syar’ie. Berkenalan sekadarnya, tahu orangnya, tahu agamanya.. kerana sebagai manusia kita tidak dapat kenal dengan bakal pasangan kita dengan sebenar-benarnya sehingga kita sudah halal dan duduk serumah bersamanya. Itu yang pernah pensyarah saya katakan.

Hakikatnya, soal pilihan ini berkait rapat dengan soleh/solehah atau tidaknya kita. insyaAllah, Allah beri apa yang sesuai untuk kita. Baiki diri untuk jadi lebih baik, tetapi jangan pula menjadi baik kerana untuk mendapat pasangan baik. Jadilah baik untuk kehidupan akhirat nanti, berubah hanya kerana Allah.

Mintalah Allah pilihkan untuk kita, andai dia baik untuk kehidupan kita, agama kita, untuk dunia dan akhirat kita, mintalah didekatkan dan dipermudahkan sepertimana kita selalu tutur dalam doa istikharah.

Akhirnya, ingin saya petik sebuah sajak dari Aminah Qutb, adik kepada tokoh terkenal Sayyid Qutb:


Sekiranya

Kita cinta kepada manusia

Tak semestinya manusia cinta kepada kita.

Tetapi sekiranya

Kita cinta kepada Allah

Nescaya cinta Allah tiada penghujungnya.

Sekiranya

Kita cinta kepada manusia

Kita akan cemburu kepada orang yang

Mencintai orang yang kita cintai.

Tetapi sekiranya

Kita cinta kepada Allah

Kita akan turut mencintai orang yang

Melabuhkan cintanya kepada Allah juga.

Ya Allah,

Andainya dia adalah jodoh

Yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku

Maka,

Campakkanlah ke dalam hatiku

Cinta kepadanya adalah kerana-Mu

Namun,

Andainya dia bukanlah jodoh

Yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku

Berikanlah aku kekuatan agar pasrah

Dalam mengharungi ujian

Yang Kau berikan kepadaku

~Aminah Qutb

أحبك الذي أحببتني فيه

~ almisk

No comments:

Post a Comment