Pages

Thursday, May 3, 2012

Sebatas Hidup

Sangat mengkagumi tulisan Ukhti Fatimah Syarha.. Menerusi novel terbarunya "Cinta High Class", ia seperti menjawab persoalan2 yang tergantung di minda para pembaca siri novelnya 'Pemilik Cintaku Setelah Allah Dan Rasul'.

Beliau tidak mengatakan itu adalah kisah benar kehidupan beliau untuk menjaga hati dari rasa riak.. Tetapi mengikut pengamatan, kebiasaannya 80 peratus daripada kisah tertentu adalah berkisar tentang diri penulis sendiri.

MasyaAllah.. saya sangat teruja dengan liku2 perkenalan antara Ustazah Fatimah Syarha dan Dr Farhan Hadi. Benarlah, Allah janjikan yang solehah dengan yang soleh. Seorang Ustazah solehah dan seorang doktor yang soleh.

Perkenalan bukan semberono, malah dengan pantauan orang tengah. Dr Farhan Hadi menawa hati ibuayah bakal isterinya setelah istikharah dan tenang. Walaupun beliau masih di alam pengajian, beliau mempunyai perancangan jangka masa panjang. Pelajaran tidak terjejas, malah hubungan pertunangan yang terjaga antara kedua mereka sangat membantu membina rasa percaya selepas perkahwinan dibina.

sms, email dengan pemantauan ibubapa atau orang yang dipercaya, tidak melampaui batas. Tiada 'calling' sepanjang tempoh pertunangan. SubhanAllah, betapa mereka menjaga agama dan hati dari tusukan jarum syaitan.

Sungguh saya terinspirasi dengan jalan hidup mereka. Bukan bermakna tika mereka bahagia mereka tidak pernah diuji. Dan setiap orang akan diuji, sama ada dia itu menjaga agama-Nya ataupun tidak. Apatah lagi orang yang menjaga agaman-Nya lagi2 diuji oleh Allah.

Lumrah cinta, pastinya akan diuji. Mungkin Allah hendak lihat kita ini cinta siapa lebih. Cinta manusia atau cintakan Allah.. Syukurlah tika Allah memisahkan dari yang bukan untuk kita, mungkin untuk dipertemukan dengan yang lebih baik.

Saya teringat satu hari ibu saya bercerita tentang perbualannya dengan seorang kakak yang dalam berpantang. Kakak itu bertanya tentang saya dan ibu saya mengatakan bahawa saya sedang mangambil master dan merancang untuk menyambung di peringkat phd. Lalu spontan kakak itu berseloroh: "Mak cik kahwinkan dia dulu, nanti dah ada phd, orang laki takut nak dekat"

Saya ketawa sahaja dengar ibu bercerita, dan yang terpacul di bibir saya adalah: "Kalau dah jodoh tak kemana".  ibu saya mengiyakan. Mungkin kerana jalan hidup yang saya lalui tidak sama dengan jalan hidup kekanda2 saya sebelum ini. Saya berazam untuk menempuh jalan hidup ini dengan kekuatan dan ketabahan walaupun terkadang jatuh dalam rasa putus asa dan kesedihan.

Semua manusia berhajatkan kepada kesetiaan, kebaikan dan sebuah pengertian. Tidak kira lelaki dan perempuan, semuanya cenderung kepada mahukan kesetiaan. Kerana itu, tika kita mahu kesetiaan orang lain, maka kitalah dahulu yang setia. Dan tika orang lain sibuk mencari cinta dengan jalan2 yang tidak betul, berusahalah untuk mencari cinta dengan jalan yang betul.

Ya, mungkin kita pernah terjatuh ke jalan2 yang tidak lurus, jalan jahiliyyah. Kita terlalai dengan cinta manusia. namun, setelah sedar, perbaikilah diri. Mungkin Allah kenalkan kita kepada kekecewaan supaya kita dapat memperbaiki diri dan membersihkan diri untuk kehidupan mendatang.

Pada saya, biarlah orang mahu kata kita ini anak dara tua sekalipun, kerana ternyata hidup ini tidaklah lama untuk sekadar mengikut dan mendengar kata2 orang. Yang penting Allah redha dengan kita. Saya yakin, jika saya tak temuinya di dunia, saya akan menunggu cinta sejati saya di syurga, mudah2n itulah tempat yang diharapkan sebagai tempat kembali yang kekal. Dan untuk menghuni syurga-Nya, pastinya kita sendiri perlu persiapkan dengan amalan sebagai bekal di sana.

Moga Allah kekalkan jiwa ini untuk sentiasa merasa cinta kepada-Nya melebihi rasa cinta kepada manusia. Dan tika diuji dengan manusia, hanya Allah lah tempat untuk meminta pertolongan dan kekuatan.

Ya Allah..kuatkan jiwa dan langkahan ini. Biiznillah

No comments:

Post a Comment