Pages

Tuesday, May 1, 2012

IRKPG Conference 2012

Alhamdulillah.. usai conference untuk pelajar-pelajar irk postgraduate pada 24-25 April 2012..

Menyedari diri yang kerdil, niat menyertai seminar hanyalah untuk mengutip pengalaman dan butir hikmah dari komen ahli panel.. walaupun gementar, alhamdulillah semuanya berakhir. ada beberapa perkara saya belajar daripada beberapa siri seminar:
- Belajar untuk menerangkan dan memberi kefahaman kepada audiens, bukan hanya bercakap dan hanya kita yang faham.
- Apabila membentangkan power point, bentangkan apa yang penting sahaja.
- Bentangkan dalam tempoh masa yang diberi, jangan mengambil hak orang lain.

... dan banyak lagi yang saya dapat, dan saya rasakan masih banyak yang saya kurang dan perlu diperbaiki. soal bahasa, kefahaman, kemahiran mendengar dan memahami lahjah arab dan pelbagai lagi. Allah.. banyaknya yang saya kena baiki..

Permulaan Yang Meruntuhkan
Saya tertarik kepada sebuah taqdim yang berkisar tentang ikhtilat yang dibentangkan oleh Ukht Salma Sokri. Usai pembentangan, Dr Radwan mengulas dan memberi kalam nasihat yang sangat membekas. beliau berkata:

"Sesiapa yang memulakan hubungan dengan sesuatu yang haram, ia akan berakhir dengan talak". wal 'iyazubillah..

Kata-kata ustaz begitu mengetuk jiwa kami audiens di dewan. Jika melihat kepada realiti masyarakat, apa yang ustaz katakan benar-benar berlaku. Kebanyakan hubungan yang dimulakan dengan zina, berkahwin di luar negara tanpa restu ibubapa, hidup bersama seperti suami isteri walaupun belum sah adalah jalan-jalan menuju sebuah keretakan rumahtangga mendatang.

Dari segi soal pendidikan, masyarakat sudah biasa dengan boyfriend dan girlfriend sehinggakan jika remaja atau anakmuda yang tiada 'couple' dianggap suatu yang pelik. Budaya ini semakin menular di bangku sekolah sehingga ke universiti disebabkan percampuran yang semakin membimbangkan.

Saya teringat saudari Fatimah Syarha dalam sebuah program mengatakan, secara rasionalnya, bagaimana kita inginkan sebuah hubungan yang kekal sedangkan kita bina dengan asas yang rapuh. Kita nak berlayar di samudera yang luas, dan kita hanya membina sebuah sampan untuk melayarinya.

Dating, sms atau telefon tanpa urusan, dan sebagainya sebelum berkahwin hanya mewujudkan penyakit psikologi selepas rumahtangga dibina. Saling tidak percaya, saling mencurigai. Kerana apa? Kerana jika sebelum berkahwin si lelaki atau perempuan senang-senang menyerahkan diri untuk yang tidak halal, tiada jaminan untuk dia tidak begitu selepas berkahwin.

Melainkan jika mereka itu bertaubat dan kembali kepada Allah, menyedari kesilapan-kesilapan lalu. Memang bukan kita yang menjamin keteguhan rumahtangga seseorang, tetapi secara logiknya dan jika dipukulrata, kebanyakan keretakan rumahtangga berpunca dari permulaan yang tidak berkat.

Bidadari yang tertutup
Kemudian saya tertarik dengan ulasan dan nasihat dari Dr Abul Laith, beliau berkata:
" Dalam al-Quran Allah sebut حور مقصورة (Bidadari yang tertutup/terpelihara).. Allah tidak sebut حور مكشوفة (Bidadari yang terbuka).. dan bidadari ini merupakan antara nikmat yang sangat bernilai di syurga. kerana itu, wanita jika ia bernilai maka dia akan menutup dan memelihara dirinya dari menjadi bahan pameran lelaki ajnabi. Malah dalam soal berpakaian ketika bersama dengan ahli keluarga yang mahram juga, wanita seharusnya memakai pakaian yang sopan supaya hati ahli keluarga lain lebih terjaga dan mengelakkan perkara-perkara yang tidak diduga.

Jazahumullahu khair al jaza'..

SubhanAllah.. mereka antara pensyarah saya yang akan saya ingat sampai bila2.. Moga Allah memelihara mereka dan pensyarah2 lain yang tidak jemu2 menebar haruman ilmu kepada pelajar-pelajar yang terlalu dahagakannya..

Moga bertitik mula dari ini, jiwa akan mula kuat melangkah dan sentiasa menperbaharui niat dalam lapangan ilmu..

No comments:

Post a Comment