Pages

Thursday, May 17, 2012

Perjalanan Thesis


"Assalamualaikum ustazah"

Saya menyapa supervisor apabila beliau sampai di hadapan pejabatnya.

"Wa'alaikumussalam.. Haaa.. wardah, lama tak nampak. apakhabar? Baru semalam teringat manalah wardah pergi".

Saya ketawa dengan gelagat ustazah.

"Baru siap tashih lughah ustazah." Saya memberi respon.

Dr. Sofiah Samsudin. Beliau seorang murabbiah yang sangat baik, sangat membantu saya dalam perjalanan menulis thesis. Selama sebulan saya tidak bertemu dengan beliau untuk berbincang berkenaan thesis kerana perjalanan thesis saya tergantung di bahagian tashih lughah.

Hampir sebulan lalu, saya perlu mencari orang yang sanggup mentashih thesis saya yang berbahasa arab. Minggu pertama saya berusaha tanya orang itu dan ini. Ada yang tak merespon, ada yang kata takde kenal sesiapa, dan saya ketika itu mengharap seorang ustazah(arab) pelajar phd untuk membantu saya.

Minggu kedua saya merasa dukacita, kerana beliau ternyata tidak sanggup untuk membaca kesemua thesis saya disebabkan kekangan masanya. Tak mengapa saya memahami. Saya tidak putus asa, walaupun sebenarnya kegagalan mencari orang yang sanggup membantu saya itu membuatkan saya tak lena tidur dan tidak lalu makan. Saya berdoa dengan sesungguhnya mohon Allah bantu saya.

Alhamdulillah, sahabat saya, Suraya, membantu saya dengan bertanya kepada ustaznya yang berbangsa arab, juga alhamdulillah sahabat sekelas saya yang sudi membantu juga. Saya membagi-bagi thesis kepada beberapa bahagia supaya tidak memberatkan mereka untuk mentashih.

Hampir 3minggu, alhamdulillah kesemuanya sudah siap ditashih walau hanya tinggal baki beberapa muka surat. Untuk ini semua, tidak lain yang saya rasa melainkan saya sangat-sangat bersyukur. Memang pertolongan itu sebenarnya dari Allah, Allah-lah yang menggerakkan insan-insan yang baik ini untuk sanggup membantu saya.

Kerana itu, tiadalah apa yang mampu saya balas kebaikan mereka melainkan bingkisan-bingkisan doa moga Allah berkati insan-insan yang membantu saya ini, dan semoga selamat kehidupan mereka dunia dan akhirat..

Dan alhamdulillah, ustazah sudah meluluskan thesis untuk dihantar ke department untuk proses seterusnya iaitu 'second reader'. Moga perjalanan selepas ini dipermudahkan Allah hendaknya.. insyaAllah ameen

Penat
Letih
Hendak menangis
Kadang-kadang putus asa...
Memang menyiapkan thesis suatu pengalaman yang banyak kisahnya untuk dikenang.
Yang pasti setiap orang ada kisah yang dilalui sepanjang menyiapkan thesis ini.
Apapun, semuanya tidaklah mampu kita tangani melainkan dengan adanya bantuan dari Allah SWT.

Alhamdulillah 'ala kulli hal..

No comments:

Post a Comment