Pages

Wednesday, August 1, 2012

Bingkisan Hati

Mahu menulis puisi
Serasanya seperti dahulu-dahulu
Tangan ini ligat menulis di keyboard komputer
Melagu-lagukan dalam hati
Puisi itu
Menjadi suara hati
Pada hanya diri yang memahami
Makna disebaliknya
Terkadang dengan puisi sahaja
Boleh menimbulkan salah faham orang
Terhadap kita

Mungkin sudah tua
Dihujani rasa yang pelbagai
Puisi itu tetap indah
Hanya hati yang sudi memikirkannya
Akan faham
Mengapa puisi tercipta


Suka dengan lakaran kata-kata seorang murabbi:
"Barangkali sebingkai lukisan yang indah
Dari pelukis yang gundah"

Hati gundah..
Dunia mengapa kamu duduk dalam hati ini
Keluarlah
Aku tidak mahu sibuk memikirkan apa yang bukan milikku
Aku tidak mahu penat memikir apa yang belum aku miliki
Bila sampai masanya pasti

Cuma terkadang aku jadi hairan
Kepada manusia yang kurang bersyukur
Nasibnya lebih baik dibanding aku
Ya, mungkin kerana aku merasa aku lebih sakit dibanding dengannya
Airmata berbekas-bekas jika boleh ditadah
Tetapi
Ah.. manusia itu memang apabila belum dapat dia akan meminta
Bila sudah dapat dia merungut dan minta yang lain
Astaghfirullah
ampunkan aku jika bersangka-sangka
Syukur aku tidak perlu tertipu dengan janji palsu
Cinta yang manusia jaja
Dan berpisah atas alasan tiadanya dalam jiwa
Sedang cinta itu milik Allah
Kita minta ia dan pupuk ia
Jika mithaqon ghalizo telah termeterai
Cinta akan subur dengan tanggungjawab

Tak mengapalah
Lepaskan segalanya
Hanya percayakan Dia
Allah yang memiliki Cinta
Cintailah Dia
Mudah-mudahn cinta kepada-Nya akan menggerakkan manusia-manusia yang cinta kepada-Nya mencintai kita
Biiznillah

No comments:

Post a Comment