Pages

Sunday, April 15, 2012

Ubat Hati


Di koperasi saya mencapai beberapa biji panadol di hadapan kaunter disebabkan badan tidak sihat. Mahu demam mungkin. Hidung sudah rasa tidak selesa sejak beberapa waktu.

Tiba di meja study, saya membelek mengapa panadol ini lain. Rupanya saya tersalah ambil, ubat itu untuk melegakan gastrik bukan untuk demam. Allah... Saya duduk dan ambil alternatif lain mengurangkan sakit kepala dan panas badan.

Begitulah kita, apabila kita sakit kita memerlukan ubat. Jika fizikal yang sakit mudah untuk dicari. Jumpa doktor, doktor akan beritahu ini dan ini, kena makan berapa dos. tapi bagaimana pula jika melibatkan penyakit rohani?

jika tersalah mengambil ubat, tentu sahaja ia tidak menyembuhkan malah menambah kesakitan dengan ubat yang tidak sesuai.

Apabila saya melalui pengalaman tersalah membeli ubat, saya memikirkan bagaimana tika kita ini sebagai manusia melalu penyakit hati lalu kita salah mengambil ubatnya. Contohnya apabila kita merasa tidak tenang kerana berbuat maksiat kepada Allah, kita teruskan sahaja maksiat itu untuk menenangkan hati kita. Contohnya jika stress seseorang itu ambil dadah, arak. Jika rindu pada kekasih berjumpa dan buat perkara tidak senonoh. Bagi mereka ia ubat untuk meredakan rasa, menenangkan jiwa tetapi hakikatnya ia tidak menenangkan dan meredakan penyakit itu bahkan ia menambah kesakitan-kesakitan dalam jiwa dan rohani.

Kerana itu kita perlu tahu, apa yang harus kita lakukan tika menghadapi masalah. Bukan bunuh diri, bukan ambil dadah, bukan minum arak tetapi dekatkan diri kepada Allah, solat, doa, merintih, dekat dengan orang alim.

Saya tidak pasti kata-kata siapa, tetapi ia selalu dilagukan oleh sebuah kumpulan nasyid dari indonesia tentang ubat hati yang lima:
1- Baca al-Quran dan maknanya
2- Berpuasa
3- Solat malam
4- Zikir dan ibadah malam
5- Berkumpullah dengan orang soleh

Tika kita merasakan kesakitan-kesakitan lain, makan ubatlah hati dengan pengaduan kepada-Nya. Minta Allah sembuhkan hati kita dari mazmumah, dari dosa tercela dan dari apa-apa yang membawa kepada ketidaktenangan dalam hidup kita.

Moga Allah beri kesembuhan kembali.. Moga sakit itu menghapuskan dosa-dosa lalu.. Allahumma ameen


No comments:

Post a Comment