Pages

Thursday, April 12, 2012

Membaja Taqwa


Hari Rabu, hari yang saya tunggu. Hari untuk membasahkan jiwa dengan iman, dengan Islam, dengan ukhuwwah. Walaupun latar belakang pendidikan saya adalah agama tetapi saya tidak lepas dari jatuh kepada jahiliyyah.

Usrah kali ini, naqibah beri penjelasan berkenan hadith ke-18 dari koleksi Hadith 40 Imam Nawawi. Salah satu intipatinya adalah berkenaan taqwa.

SubhanAllah.. begitu hebat orang yang bertaqwa. Sepertimana Abu Hurairah ditanya oleh sahabat dia menjawab:
Taqwa itu apabila kamu berjalan di lorong yang gelap dan penuh duri, kamu berhati-hati melaluinya.

Allah.. tercucuk duri ikan sudah sakit, apatah lagi duri-duri dosa. Bersyukurlah tika kita masih boleh merasa tidak tenang apabila melakukan dosa.

Saya juga manusia biasa. Tika mendegar perkongsian dari kakak naqibah apa yang ulama salaf katakan, ia benar-benar menyentuh hati saya.

Kita menyembunyikan dosa kita dari manusia, tetapi kita tidak sembunyikannya dari Allah. bagaimana kita ini tega meletakkan Allah di tempat kehinaan dengan memperlihatkan dosa kita kepada Allah ~ Begitu sedikit mafhum dari kata ulama salaf

Saya benar-benar terkesan. ada manik jernih yang mahu mengalir dari bening mata tapi ditahan. Saya merasa terlalu hebat orang bertaqwa sehingga saya merasa saya tidak sampai ke tahap itu.

Untuk mendapatkan taqwa, seharusnya kita berwaspada dari melakukan apa yang Allah larang, hatta perkara yang makruh juga kita cuba elakkan.

Untuk kita sebagai manusia, memang kadang-kadang kita jatuh di lembah jahiliyyah. Tetapi setelah sakit, jangan mengaduh di situ dan terus berlama-lamaan di dalamnya. Bangkitlah, mujahadah keluar dari lembah itu. Tika kamu sudah keluar, jangan menoleh dan ingat walau sedikitpun akan tempat jatuh kamu itu.

Beberapa tahun lalu, saya duduk di tepi masjid mendengar kuliah seorang ustaz. Dr Radwan Jamal, seorang pensyarah yang sangat saya hormati, kalamnya selalu menyentuh hati saya. Kalamnya dimulakan dengan permulaan yang ringkas tetapi begitu menyentap jiwa saya:

" Nikmat terbesar selepas nikmat Islam dan Iman adalah apabila Allah menyembunyikan keaiban kita"

SubhanAllah, maha Baiknya Allah itu pada kita. Kita ini selalu menyakiti Allah, membuat Dia murka, membuat maksiat di hadapan-Nya. Tetapi Allah masih beri kita peluang untuk kita perbaiki diri, bertaubat dan kembali kepada-Nya.

Lalu kita adakah kita menyahut panggilan-Nya, cinta-Nya?

Boleh sahaja Allah mencabut nyawa kita tatkala kita sedang buat maksiat. Tetapi Allah tidak buat begitu kepada kita, Allah itu ternyata Amat Pengasih dan Penyayang.

Lalu di sepanjang usia kita ini, muhasabahlah kembali berapa banyak sudah nikmat yang Allah beri, dan berapa banyak sudah ketaatan kita kepada-Nya.

Kalau kita sedang jauh dari-Nya, kembalilah kepada-Nya. Tika kita sedih kerana diuji, ingatlah semula bahawa dahulu kita pernah meminta untuk dikeluarkan dari ujian itu. Mungkin ini cara Allah mengabulkan doa kita.

MasyaAllah, kita ini tidak tahu sedang Allah itu Maha Tahu.

Mari perbaiki diri, berazam dan berusaha untuk menjadi hamba yang bertaqwa. Taqwa itu tidak mudah, tetapi ia tidak mustahil dengan mujahadah dengan 'membaja taqwa' dalam diri kita.

Mari bergerak menjadi hamba yang 'Muttaqin'.

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment