Pages

Thursday, September 22, 2011

Menulis Aksara Kehidupan


Gambar di atas menterjemahkan sesuatu buat saya. Ia masih kosong dan menanti untuk diisi dengan aksara-aksara yang bermakna.

Begitulah saya juga sedang dalam waktu menunggu, menunggu apa? Kertas hidup saya masih menunggu bermacam-macam perkara untuk dituliskan dalam aksara kehidupan. Dan yang terdekat, sedang menunggu hari untuk 'defend thesis proposal". Rasa gemuruh dan takut pasti semua orang akan rasai, dan itulah yang saya rasakan.

Saya teringat pesan Dr. Muhaya, "Apa yang hendak ditakutkan, sebab kita kena lalui juga nanti. Hanya bersedia, dan hadirkan diri lalu bercakap."

MasyaAllah, itulah yang saya sedang pegang ketika ini. Saya bukan seorang yang berani ke depan ataupun seorang yang 'outspoken', semenjak dari sekolah rendah sehingga ke zaman pengajian sarjana ini saya lebih selesa mendiamkan diri di kelas. Mungkin itu sifat semulajadi saya.

Kerana pada hemat saya, manusia ini Allah beri kelebihan masing-masing. Ada yang Allah lebihkannya bercakap, ada yang Allah lebihkannya dari segi menberi pendapat, hebat dalam penulisan dan sebagainya. SubhanAllah, indah bukan ciptaan Allah?

Dan kalaupun ini dianggap kelemahan saya, saya hanya mahu menghitung kesyukuran atas nikmat-nikmat lain yang lebih besar buat saya. Dan anda juga, carilah potensi diri kerana tahap kejayaan kita diukur pada jarak potensi kita sekarang dengan potensi kita yang sebenar.

Jadi, selamat mencari diri kita yang sebenar dan hargailah diri kita dengan selalu bersyukur atas kiriman nikmat Allah swt buat kita.

~almisk

No comments:

Post a Comment