Pages

Wednesday, September 21, 2011

Kemanisan Akan Hadir Setelah kepahitan


Hamdan lillah

Bersyukurlah, itulah yang perlu kita hitung dari sebanyak mana kesukaran yang kita tempuh. Selalu dengar ungkapan ‘aku diuji lagi’, dan lantas terduduk malah tersungkur di pasungan ujian itu.

Allahu Allah,

Allah uji sebatas kemampuan kita sahaja. Dia lebih Maha Tahu apa tahap kemampuan kita yang sebenarnya, walau kita menangis dan terbeban dengan seberat-berat ujian tersebut. Di hujung penantian bahagia, yakinlah bahawa Allah SWT sedang menjanjikan sesuatu yang lebih baik buat kita.

Ibu mana yang tega melihat anaknya menderita sakit, lalu dengan rasa kasih dan sayangnya ibu menyuap juga sesudu ubat yang pahit buat si anak walau si anak meronta-ronta tidak mahu menjamah kepahitan itu.

Apakah Ibu itu tidak sayang kepada anaknya? Adakah ibu itu menyuap ubat yang pahit untuk melihat anaknya lebih menderita?

Tidak bukan? Bahkan itulah tanda sayang ibu buat si anak. Si anak ketika disuapi memberontak kerana kepahitan yang teramat, sedangkan dia tidak tahu bahawa ubat yang pahit itulah bakal menyembuhkannya dengan izin Allah swt.

Jika ibu dilimpahkan rasa kasih, lagikan pula Allah swt yang bersifat a-Rahim. Dia Yang maha Pengasih, Yang maha Penyayang. Tidak sekali-kali Allah itu mahu membinasakan hamba-Nya.

Saat kita lupa dengan nikmat kehidupan, kita menjadi lalai dengan teman kita, kerja kita, pelajaran kita, ibuayah kita, suami atau isteri kita, anak-anak kita malah sekalian pinjaman Allah swt untuk kita.

Kita lupakan Allah swt sehingga membuat-Nya cemburu akan kita. Kita tidak lagi mengikut apa yang Allah suruh, malah kita membuatnya murka. Apakah layak untuk kita memalingkan diri dari pencipta kita sedangkan Dia-lah Tuhan yang mencipta, memberi, mencintai dan mengasihi kita?

Dan ketika cinta kita kepada yang lain melebihi cinta kepada-Nya, Dia datangkan ujian demi ujian untuk mengubati kelalaian kita. Bukan kerana Dia bencikan kita, tetapi Dia mahu mengingatkan kita tentang hakikat kejadian kita di dunia ini. Dia mahu menyelamatkan kita dari nafsu dunia dan terlempar kelak ke dalam kawah neraka.

Disapa kita dengan kepahitan ujian, lalu kita memberontak. Sedang kita tidak tahu sebenarnya kepahitan itulah bakal menjadi penawar buat kita.

Sedarlah wahai hati,

Allah itu menyayangi dirimu. Lantas, mengapa kamu mengeluh dengan kepayahan, kesusahan dan rasa derita ini. Hati kamu yang dikecewakan itu merasa disayat-sayat akibat pengharapan kamu kepada manusia. Dan sekarang baru kamu tahu bahawa kamu memang tidak boleh mengharap lebih kepada makhluk Allah.

Maka pintalah pada Allah swt sahaja, mengharap pada-Nya, merintih dengan sesungguhnya pada-Nya. Yakinlah, satu saat kamu akan merasa terlalu bersyukur kerana tidak mendapatkan apa yang kamu mahukan, tetapi sebaliknya kamu mendapat apa yang kamu perlukan.

Teruslah berharap kepada Allah swt, hanya Dia yang mampu memberikan apa yang terbaik buatmu. Ingatan buat diriku juga.

Moga kuat menghadapi ujian dunia.

~al-misk

1 comment: