Pages

Sunday, September 25, 2011

Carilah Bahagia





“Luka ke?”

Saya bertanya seorang sahabat apabila tiba-tiba beliau menjerit kecil akibat sakit di bahagian tangan.

Sambil tersengih, beliau menjawab”Taklah, sikit je kena kat pintu nak masuk bilik tadi”.

Lega hati saya, tiba-tiba saya terfikir tentang sesuatu, dan kalam itulah yang muncul dari belahan hati saya.

“Betullah kan, luka yang di luar itu lebih mudah nak sembuh berbanding luka yang di dalam”.

Entah di mana saya meminjam kata-kata itu. Hakikatnya hanya yang pernah disakiti sahaja tahu apa itu erti sakit dan seakan disayat-sayat sembilu.

Lumrah kehidupan, saat kita punyai masalah kita amat memerlukan orang lain untuk mendengar masalah kita. Paling kurangpun mengurangkan beban di hati. Dan apabila orang lain punyai masalah, kita pula yang menjadi kolam hatinya.

Beban di hati itu lebih berat dibandingkan beban fizikal yang kita tanggung. Kerana beban fizikal yang kita tanggung itu suatu yang boleh kita kurangkan andai kita mahu. Samada mencampakkan sahaja atau membuang sedikit kandungan bebanan itu.

Tetapi beban di hati itu, rasanya seperti ada yang menghimpit rasa. Terasa andai disimpan sendiri, hanya airmata yang berjurai-jurai mampu mengurangkannya.

Rasa Kecewa, Sedih, Sakit

“Sabarlah, Allah sedang uji iman dan hati kamu”.

Hanya itu termampu saya katakan pada seseorang yang kecewa. Kita tidak boleh menghalang andai seseorang dihinggapi rasa suka, sebagaimana kita tidak boleh memaksa orang lain untuk menerima hati kita.

Kerana hati itu bukan milik kita, kerana perasaan itu tidak boleh dipaksa, dan kerana cinta itu lahir dari saling merasa, maka hanya kepada yang memiliki hati kitalah sahaja tempat yang boleh kita minta. Pintalah dengan jalan istikharah. Usaha dengan jalan syar’ie. Andai Allah izinkan pastinya ada jalan yang Allah tunjukkan untuk ke tempat yang diharapkan.

Tetapi andai Allah tidak izinkan, janganlah berputus harap. Allah tentunya ada perancangan yang lebih baik lagi buat kita.

Ketika saya membaca tulisan Ummu Husna di blog beliau, saya seakan tersentak apabila tiba ke suatu hakikat. Hakikat itu memberitahu saya bahawa, hati yang indah itu adalah hati yang selalu disakiti, yang selalu dikecewakan.

Saya berfikir, mengapa hati yang penuh kesan luka itu lebih indah? Dan saya sampai kepada satu jawapan iaitu hati yang dipenuhi kesan luka itu lebih kuat dan lebih tabah.

Benar, apabila seseorang pernah merasa disakiti, dia belajar untuk menjadi orang yang lebih tabah, dia akan selalu cuba menghargai orang yang cuba memberinya bahagia, dia akan selalu bersyukur dengan segala yang ada.

Namun, pelajaran-pelajaran ini tidak akan didapati andai tidak belajar untuk sabar, tidak cuba untuk redha dengan ketentuan ilahi. Hanya sabar dan redhalah kunci untuk membuka pintu untuk ke darjat yang lebih tinggi lagi.


Cubalah Cari Bahagia

Apabila rasa disakiti dan kecewa, cubalah cari bahagia di sebalik duka itu. Pasti akan ditemui cebisan-cebisan hikmah ilahi.

Dan suatu hari nanti, pastinya rasa syukur itu akan selalu tersemat di hati kerana kita mula tahu bahawa Allah sedang menguji kita untuk lebih dekat dengan-Nya. Yang diberi perhatian itu selalunya orang yang dekat dan disayangi. Dan begitulah ibaratnya ujian, Allah berikan ujian kepada kita tanda kita ini mendapat perhatian Allah swt.

Dan akhirnya, teruskan mencari bahagia, walaupun kadang-kadang tersadung juga pada ujian. Bangkitlah menelusuri jalan kehidupan. Moga kehidupan selepas kematian itu lebih membahagiakan berbanding bahagia di penilaian mata dunia.

No comments:

Post a Comment