Pages

Friday, September 11, 2009

Qalam Hati

Dari Qalam hati seorang hamba yang tercoret di atas kertas hati, beliau berkata:

Aku masih cuba menjejak diri-Nya. Entah mengapa hati ini selalu benar sengaja menjauh dari-Nya. Apakah yang membuatku jadi begini. Ya Tuhanku, bagaimana aku mahu lakukan lagi. Aku hanya seorang insan, mempunyai naluri manusiawi. Berselirat nafsu di penjara hati, takut sekali hati ini mati. Malu aku sekali di hadapanmu ketika memintanya dari-Mu, sedangkan aku lupa meminta dari-Mu. Jika aku pinta, pasti akan Engkau berikan. Allahu akbar.



“Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kepada-Ku nescaya Aku akan perkenankan. Sesungguhnya orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepada-Ku, akan dimasukkan neraka Jahanam dalam keadaan hina.”-Al-Mukmin : 60


Aku mahu meminta sesuatu yang aku tidak tahu apakah ia baik untukku. Adakah ia hanya membahagiakan hatiku tetapi memberikan kesengsaraan kepada yang lain. Hanya dengan harapan itu aku selalu meminta darimu. Dan dengan kerana harapan dan pintaan itu, aku selalu berusaha mencari dan mahu semakin mendekati-Mu. Lalu, jika aku memperolehnya nanti adakah aku akan masih begini, masih mahu mendekati-Mu.

Ya Tuhan, tetapi mengapa jejak kembara hatiku sering menemui fatamorgana ilusi. Yang akhirnya menyampaikan aku kepada kesesalan kerana tersimpang dari jalan untuk terus mencari-Mu. Aku mahu terus mencari-Mu. Sungguh aku tidak kuat. Mataku ini selalu menggenangkan tangis, menzahirkan hiba. Hati ini terlalu kosong. Apakah aku ini sudah berpaling dari-Mu ya Allah. Aku tidak mahu begitu. Astaghfirullah

Aku selalu bertanya itu dan ini, menyoal apa yang aku mahukan dan apa yang aku harapkan tanpa aku mahu bersabar. Namun Engkau terus mendidikku dengan sifat sabar dengan ujian-ujian yang hadir. Engkau selalu membisikkan di hatiku bahwa suatu saat nanti pasti aku tahu mengapa dan untuk apa dilengahkan terhadap pintaan-pintaanku yang masih belum kunjung tiba. Dan sudah pasti saat itu aku akan selalu bersyukur di atas anugerah yang tidak terhingga tersebut.

Terhadap ujian-ujian ilahi,
Andai ia mengugurkan tangis, aku belajar bahawa dunia ini bukan tempat yang selalunya membahagiakan. Petanda pada fananya dunia.
Andai ia mengguriskan hati yang menerbitkan luka-luka, aku belajar bahawa luka hati ini suatu yang lumrah menjadi manusia. Baru aku tahu betapa kasihnya Allah padaku kerana Dia tidak pernah menyakitiku, malah menyayangiku dengan sepenuh kecintaan. Subhanallah.
Andai pula aku gembira, aku belajar bersyukur dan andai aku peroleh apa yang aku cita-citakan, semuanya mengukuhkan tali kepercayaanku kepada-Nya.




Hadis Qudsi:


Allah swt berfirman: “Aku menurut sangkaan hamba kepada-Ku, dan Aku bersamanya apabila dia ingat kepada-Ku. Jika dia ingat kepada-Ku dan dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diri-Ku. Jika dia ingat kepada-Ku dalam kelompok orang-orang yang lebih baik dari kelompok mereka. Jika dia mendekat kepada-Ku sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. Jika dia mendekat kepada-Ku sehasta maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika dia datang kepada-Ku dengan berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil.” (Sahih Bukhari)


Walaupun seandainya aku selalu meminta, tetapi masih tidak kunjung tiba, sesungguhnya aku patut tahu selayaknya aku perlu meneguhkan roja’, roghbah dan rohbah. Mungkin apa yang aku pinta tidak baik untukku dan dikeranakan jahil tentang ketentuan dan pemberian memungkinkan diri melakar khayalan yang indah dan terus meminta dari-Mu.

Kini,
Aku masih meminta dalam doaku, kerna ia menguatkan tiang seriku. Tetapi pintaanku kali ini untuk meminta hatiku kembali. Hatiku yang sekian lama kosong dan sunyi dari halwa tarbiyyah. Aku mahukan hati yang selalu tenang serta pintaanku untuk bertapak di atas jambatan ketaqwaan impianku. Namun mampukah aku gapai semua itu. Selalu sahaja diuji dengan fatamorgana ketika sudah memulakan kembara.

Ya Tuhanku, bersihkan hatiku. Janganlah matikan hatiku dengan maksiat dan berseliratnya dosa di penjara hatiku. Jangan biarkan aku terus terpenjara di dalam kesepian menanti cinta-Mu.



Rasulullah SAW bersabda:“Sesungguhnya ALLAH tidak melihat gambaran lahir amalan kamu dan rupa kamu tapi ALLAH melihat hati kamu”.(Riwayat Muslim)


Di jejak gerbang penghapusan dosa Ramadhan ini, aku masih terus meminta dengan penuh malu dan hinanya rasa diriku. Aku meminta agar ketenangan hati itu kembali bersama dengan impian-impian dan harapan yang pasti dari janji-janji yang Kau paterikan di dalam al-Quran. Semoga di akhir kembara ini, aku akan menemui cinta-Mu yang tersedia di sebalik pintu syurgawi. Amin ya rabbal a’lamin..


_________________________

Siapa Dia??


“Bukankah aku ini Tuhanmu? Maka semua (roh manusia) menjawab: ‘Benar, kami (Engkaulah Tuhan kami) menjadi saksi.”-Al-A’raf : 172
Kerna Dia Tuhanku aku akan terus meminta apa yang baik buat diriku untuk kehidupan dunia juga akhirat.


“Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kepada-Ku nescaya Aku akan perkenankan. Sesungguhnya orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepada-Ku, akan dimasukkan neraka Jahanam dalam keadaan hina.” (Al-Mukmin : 60)


MENCARI CINTA-MU
Bingkisan: al-misk

Tersesat aku
Di latar jumantara
Di gersang sepi sahara
Di gelap lorong yang merekah

Tersesat aku lagi
Dicengkam nafsu sendiri
Dijerat di penjara hati
Tenggelam di lautan mimpi
Mengapa begini
Tewaskah aku lagi
Pada bicara nafsu sendiri

Dalam menjejak cinta--Mu
Bagaimanakah lagi perlu kucari
Dalam perjalanan menuju-Mu
Bagaimanakah lagi perlu ku kukuhi

Cinta-Mu padaku
Selalu aku angankan
Selalu menguatkan
Walau aku sendiri
Walau jejak berduri

Dalam mencari cinta-Mu
Aku tersesat sendiri
Aku terjelepok lagi
Aku tertipu lagi
Pada fatamorgana
Ilusi cinta sementara
Yang melalaikan
Yang menyeksakan
Yang menghalangkan
Sebuah keindahan mujahadah
Dalam mencari cinta-Mu

Cintaku pada-mu
Walau jauh tersimpan kukuh
Dalam abdiku pada-Mu
Cinta-Mu padaku
Tunjukkanku jalan pulang
Berteman lembayung rahmat-Mu



Wardah Razali
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
21Ramadhan 1430H

No comments:

Post a Comment