Pages

Wednesday, May 27, 2009

pengenalan tentang al-Mustasriqun

Pengenalan

Al-Mustashriqin adalah ahli ilmu dan cerdik pandai dari barat yang mengkaji Islam dan menguasai bahasa arab, bahasa-bahasa di negara-negara bahagian timur, agama serta peradaban mereka. Terdapat tujuan disebalik kajian mereka terhadap Islam. [1]

Mereka telah mengkaji semua aspek pengajian Islam daripada sejarah, Fiqh, tafsir, hadith, dan peradaban.

Dan mereka begitu mendalami sunnah nabawiyyah percaya bahawa sunnah merupakan sumber kedua selepas al-Quran dan ia menduduki tempat yang tertinggi di dalam Islam selepas al-Quran. Oleh kerana itu, mereka berusaha mengkaji kedua-dua sumber utama ini dan berusaha mewujudkan keraguan dan dakwaan yang sengaja direka-reka dengan harapan umat Islam akan meragukan sumber utama ini seterusnya berpecah belah.

Disebabkan wujudnya dakwaan yang menyeleweng dari al-mustashriqin ini, berlakulah perpecahan di mana adanya golongan yang menolak sunnah nabawiyyah dan berpegang pada al-Quran sahaja dalam hukum-hakam dan ibadah. Mereka dikenali sebagai al-Quraniyyun (anti hadith). InsyaAllah kita akan mengupas apakah dakwaan-dakwaan yang dikemukakan oleh ahli mustashriqin dari barat ini dan seterusnya kita akan mengulas bagaimanakah ulama’ kita menolak tuduhan dan dakwaan-dakwaan mereka melalui beberapa sumber rujukan.

No comments:

Post a Comment