Pages

Thursday, May 28, 2009

Pendahuluan tentang al-Quraniyyun

Sejak dahulu lagi lagi sudah berlaku fitnah terhadap hadith nabi s.a.w dan terdapat golongan yang mengingkarinya. Oleh kerana terlalu banyak dan bahayanya pergerakan ini, maka ulama’ Islam terdahulu mula mempelajari dan mengkaji tentang mustasyriqin dan kajian-kajian serta dakwaan batil golongan ini secara mendalam pada kurun ke 13hijrah.

Usaha ini juga ditumpukan di negara-negara di bahagian India dan beberapa buah negara arab. Di dapati di negara India dan Pakistan terdapat golongan yang menolak sunnah sebagai hujjah dalam syariat dan mereka ini dikenali sebagai “ahlul Quran” (anti hadith)- kerana mereka hanya mengambil hukum-hukum daripada al-Quran semata-mata dan menolak hadith secara total. [1]

Disebabkan mereka ini menolak hadith sebagai hujjah, mereka mula menimbulkan pelbagai keraguan dan kekeliruan terhadap hadith bagi menguatkan dakwaan mereka bahawa hadith bukan wahyu dan tidak wajib diikuti. Dan kita sebagai orang Islam yang berpegang kepada al-Quran dan as-sunnah seharusnya tidak terpengaruh terhadap dakwaan dan keraguan yang ditimbulkan oleh golongan anti hadith.

Dalam tag “Syubuhat al-Quraniyyun” kita akan mengetahui beberapa syubhat yang dicipta oleh golongan anti hadith yang telah dikaji oleh ulama’ kita seterusnya mengetahui bagaimana ulama kita menolak dakwaan mereka yang tidak mengambil hadith sebagai hujjah. insyaAllah.



[1] Khair abadi, abul laith, ittijahat fi dirasat as sunnah qadimuha wa hadithuha,research centre uiam, muka surat140.

No comments:

Post a Comment