Pages

Wednesday, May 27, 2009

Dakwaan mustashriqun :

ahli mustashriqin mendakwa bahawa Hadith adalah himpunan adat, ikutan dan warisan masyarakat arab yang kemudiannya menular ke dalam agama Islam. Kemudian timbullah masyarakat Islam yang mewariskan dari generasi terdahulu mazhab, perkataan, perbuatan dan adat kepada generasi yang terkemudian.

Menolak dakwaan:

Pertamanya, tidak terdapat satu hadith pun yang mengukuhkan dakwaan dan pendapat yang menegatakan hadith adalah kumpulan adat, ikutan dan warisan terdahulu. Ini kerana hadith an-nabawiyyah tidak terhad kepada perkara tersebut sahaja tetapi merangkumi soal kehidupan, aqidah, ibadah, muamalat, akhlak. Dan semua hadith ini datang berasas, bukan semata-mata ikutan dan warisan dari nenek moyang terdahulu.

Buktinya kita dapat lihat beberapa perkara:

1- hal keadaan Makkah ketika itu diselubungi Syirik, sedangkan islam (al-Quran dan as-sunnah) menentang syirik.

2- Solat dan Zakat tidak wujud dalam adat dan warisan mereka terdahulu.

3- Ibadah haji pula, walaupun memang ada sebelum kedatangan nabi Muhammad s.a.w tetapi mereka melakukan ibadah haji dengan cara mereka sendiri, lalu Islam datang dengan menunjukkan cara yang sebenar.

Keduanya, dakwaan mereka ini hanya berasaskan kepada fahaman mereka melalui makna hadith dari segi bahasa. Yang makna jika dilihat di dalam kamus, hadith bererti adat dan jalan. Oleh itu, dakwaan mereka yang mengatakan hadith itu adalah adat dan warisan orang arab sebelum kedatangan Islam sama sekali tidak boleh diterima dan tidak berasas.

No comments:

Post a Comment