Pages

Thursday, September 6, 2012

Nekad

Pernah saya merasa sendiri, merasa tidak mahu meneruskan hajat saya, hanya kerana apabila seorang demi seorang yang saya tanya memberikan jawapan yang ternyata membuat saya sendiri.

Lalu dengan istikharah dan meminta apa yang terbaik dari Allah, saya teruskan nekad untuk memulakan langkah. Langkah ke bumi Syam. Walaupun saya sendiri tidak tahu apa sebenarnya yang ditakdirkan mendatang, hanya usaha yang mampu saya lakukan.

IELTS, ujian bahasa Inggeris yang menjadi syarat untuk ke universiti luar negara membutuhkan saya untuk memikir panjang. Dalam keadaan sendiri, saya perlu memikir bagaimana hendak ke British Council, hendak mencari tempatnya dan lebih menakutkan apabila tiba waktu ujian kelak.

Dengan keyakinan yang Allah bekalkan, saya nekad memulakan langkah. Borang pendaftaran saya isi, dan sejumlah wang saya keluarkan untuk membayar yuran peperiksaan. Alhamdulillah Allah berikan teman untuk mencari tempat yang sangat asing bagi saya.

Walaupun sudah hampir 7 tahun menjadi pelajar di Gombak,saya masih tidak tahu tempat-tempat di sekitar KLCC. Lrt menurunkan kami di KLCC, dan dari KLCC kami berdua berjalan keluar. Pagi-pagi begitu, alhamdulillah hujan tidak mengalirkan tangis. Cuaca agak sederhana membantu pencarian kami. Bertanya orang itu ini, tersalah pilih jalan, turun dan naik tangga berjumpa tempat yang sama, orang salah beri tunjuk arah dan banyak lagi cabaran beberapa jam siang tadi.

Ketawa saya pecah kerana beberapa perkara. Saya yang susah hendak berhenti ketawa cuba menahan, takut-takut sahabat berasa hati. Tetapi saya tahu dia seorang yang agak kelakar dan tidak kisah. Moga Allah ampuni kami kerana banyak ketawa.

Untuk semua ini, saya merasa sedikit lega. Walaupun banyak lagi urusan yang perlu saya selesaikan, saya tetap akan ingat apa yang sahabat saya katakan tadi: "Takpe, susah sekarang insyaAllah manis akhirnya". Lebih kurang begitu.

Thesis, BTN, Offer Letter, Cuti Belajar dan banyak lagi perkara perlu difikirkan selepas ini. Dan dalam masa yang sama, ada sesuatu yang penting juga perlu saya fikirkan walaupun saya tahu saya tidak mampu berbuat keputusan sendiri kerana saya juga punya ibu yang perlu dijaga hatinya. Redhanya adalah keberkatan buat hidup saya.

Maafkan saya buat yang berkait jika saya ini terlalu sukar untuk diduga. Kerana saya ini tidak sempurna, berhajat kepada yang menyempurnakan. Terima kasih atas pengertian. Moga Allah redha di atas kebaikan serta menghormati saya sebagai muslimah.

Akhirnya, moga Allah redha. InsyaAllah

No comments:

Post a Comment