Pages

Thursday, March 29, 2012

Walimah dan Kisah Sahabat

Kronologi musafir ke Kulim:

Jam 2.30
Kami berempat (amni, saya, atun, hawa) bertolak dari UIA dan solat jamak taqdim di musolla LRT. Lagi 5minit ke jam4.30petang, kami terpaksa berlari mengejar bas di Puduraya. Yang pastinya, dua sahabat yang punyai sifat 'J' berlari laju dari kami berdua.huhu.
Hamdan Lillah, sudah sms kepada suraya untuk minta pakcik bas tunggu sebentar. Dan Allah permudahkan urusan kami, sampai tepat pada masanya dan bas berjalan jam 4.40petang.

Jam 4.40petang
Dari KL ke Kulim, hampir 5jam di dalam bas. Saya suka naik bas malam, sejuk, tak pening-pening. Hujan renyai-renyai. Hampir jam 9.45 malam kami sampai di stesen bas Kulim.

9.50 malam
Kami berlimah dijemput ayah shida menaiki van, alhamdulillah. Makan malam di rumah pengantin. Sangat menghargai layanan mereka kerana kami memang 'lapar'..huhu
usai makan, pakcik dan shida hantar ke homestay. Alhamdulillah, homestay sangat selesa dan besar. Macam rumah sendiri. Dan ada iron, tak perlulah susah-susah pengantin nak hantar iron untuk kami pagi-pagi.

8.30 Pagi
Kami ke rumah pengantin. Ayah pengantin menjemput kami. sarapan di sana, sedap. Alhamdulillah. Dan pengantin keluar dengan pakaian serba putih. MasyaAllah cantik sangat. Tak bertabarruj jahiliyyah, tutup aurat, sederhana tapi saya sangat suka.. :)

Lihat dia tak pakai 'crown' kami pakaikan dia :) buat-buat pandai je sampai tercucuk telinga pengantin. Aduh, maaf sangat2 ya.. :(



Siap-siap :)




9.40pagi
Bertolak ke Masjid bersama pengantin untuk akad nikah.

Kenangan dengan pengantin sebelum akad nikah :)



10.30 pagi
Selamat diijabkabulkan. Alhamdulillah.

Alhamdulillah sudah jadi isteri :)

kemudian kami pulang ke rumah pengantin semula dan makan kenduri, lepas tu tunggu pengantin bersiap2 dengan pakaian pengantin warna 'turqois'nya.

Usai majlis kami pulang ke homestay dihantar oleh ayah pengantin juga. Baiknya pakcik ni, sampai ulang-ulang kali ambil dan hantar kami.

tiket bas 4.30petang. Jadi kami bersiap-siap dan bertolak dari kulim ke KL berempat kerana Suraya pulang ke kampungnya di kulim juga..

Jam 11.30 malam kami sampai ke Mahallah. Alhamdulillah. Perjalanan yang selamat dan gembira. Penat tapi suka jalan dengan kawan2.

____________

Dan..

Alhamdulillah 'ala kulli hal, selamat sahabat kami bernikah beberapa minggu lalu. Tarikh hari bahagianya adalah 10 Mac 2012 (Sabtu). Mabruk sahabat ^^

Saya sangat sayangkan sahabat saya yang seorang ini, kami makan bersama, jalan bersama, kelas bersama walaupun bukan semua kelas bersama dengannya, dia tempat saya bercerita masalah saya dan dia seorang yang sangat peramah mengisi hari saya. Entah bagaimana saya boleh seperti rapat dengannya, mungkin secara tidak sengaja ketika masih di peringkat ijazah dahulu selalu sekelas dan buat asignment bersama.

Bila dia sudah tidak lagi tinggal di mahallah untuk beberapa waktu, saya merasa sedikit kehilangan. Tetapi itu lumrah hidup, yang sendiri akan berpasangan, yang datang akan pergi. Hakikat hidup ini bukanlah apa yang kita mahukan, tetapi apa yang Allah mahu.

untuk semua ini, tidak lain yang saya rasakan bahawa ia adalah ikatan iman. Kami berenam dan seorang lagi sahabat yang tolong mengambilkan gambar kami antara sahabat yang sedang berjuang di medan ilmu. Susah payah kami saling berkongsi.

Moga Allah kuatkan ikatan ukhuwwah ini dan moga kami berjiran kembali di syurga-Nya. Untuk sahabat kami, moga kalian bahagia dan bercinta hingga ke syurga-Nya. Allahumma ameen.

Mudah2an dalam waktu terdekat, yang lain akan menyusul menyempurnakan separuh dari agama. Jika ia baik untuk dunia dan akhirat kita, moga Allah permudahkan semuanya.. Ameen

:)



No comments:

Post a Comment