Pages

Friday, March 2, 2012

Fall in Love


Hari ini sayyidul ayyam (penghulu segala hari), sejak emosi tidak stabil Allah hadirkan saya sahabat2 yang baik, dan di halaqah kecil hati ini Allah sentuh dengan kata dan nasihat dari naqibah. Alhamdulillah.

Berlian itu terdapat dalam setiap diri manusia. Berlian secara semulajadinya ia terjadi di lapisan tanah yang mempunyai tekanan yang tinggi. Dan dengan tekanan yang tinggi itu, terhasil berlian yang amat mahal dan berharga.

Oleh itu, apabila kita mahu mencari berlian di dalam diri ini, ia memang memerlukan tekanan yang banyak. Kerana itulah mungkin mengapa Allah swt mengurniakan kita ujian demi ujian? Ya, supaya kita dapat membina atau mencari berlian di dalam diri. Supaya kita menjadi manusia yang berharga bila kita mampu bersabar dengan ujian yang Allah berikan.

Pagi ini terbaca tulisan penulis Yasmin Mogahed bertajuk: "Fall in Love with the Real Thing".

Sungguh benar, untuk meninggalkan apa yang kita cinta sesuatu yang sukar. Kadang-kadang kita cintakan sesuatu yang bukan untuk kita, kadang-kadang apa yang kita cinta itu sesuatu yang tidak baik untuk kita, dan kadang-kadang apa yang kita cintai itu bukan apa yang Allah cinta.

Untuk meninggalkan atau membiarkan semua yang di atas ini pergi adalah susah. Kerana untuk meninggalkan atau membiarkan sesuatu yang kita cinta dan sukai itu pergi merupakan peperangan atau mujahadah terhebat yang perlu kita lalui.

Satu cara untuk melakukannya adalah dengan:

" Carilah yang lebih baik. Jatuh cintalah pada sesuatu yang lebih baik dan sesuatu yang lebih bersifat realiti.."

Alhamdulillah, ia benar-benar merawat hati sendiri.

Moga Allah kurniakan sabar dan tabah buat hati yang kehilangan. Biarkan apa yang bukan milik kita pergi kerana mungkin ia tidak baik untuk kita atau mungkin apa yang kita suka itu bukan apa yang Allah suka. Maka belajarlah membiarkan apa yang kita pernah cintai itu pergi dan carilah sesuatu yang lebih baik untuk akhirat kita..

Mudah-mudahn itu baik insyaAllah

No comments:

Post a Comment