Pages

Thursday, November 26, 2009

Golongan 'TL' Sombong??

Sedang membelek buku di meja belajar, telefon bimbit bergetar. 1 mesej diterima.

Saya membaca soalan yang diajukan. Seorang teman meminta pandangan tentang perkara ini: ‘sister tudung labuh (TL) tak nak kawan dengan sister tudung biasa?’

Seusai membaca mesej, soalan itu saya tujukan pula buat diri saya.

Oh, bagaimanakah idea soalan seperti ini boleh terkeluar? Mengapa ada yang boleh berfikir begitu. Astaghfirullahal azhim.. Apakah ini ujian buat muslimah yang memilih untuk bertudung labuh?

Saya gerutu memikir jawapan. Benarkah begitu?
Saya bertanya balik pandangan orang yang menghastar sms tersebut memandangkan dia juga pernah bermuamalah dengan golongan TL. Respon yang positif darinya. Namun, ada cakap-cakap belakang yang kurang enak tentang golongan tudung laduh (TL) mengundang persoalan ini lalu ditujukan buat saya tentang kebenarannya.


Apabila saya memikirkannya semula, memang tidak wajar golongan TL dihukum sebegitu rupa, mengapa menilai dari jauh tanpa mendekati dan meneliti sebelum membuat kesimpulan.

Analogi
Seperti sebuah kapal di tengah lautan, seorang pemerhati yang tidak pernah menaiki kapal tersebut hanya memerhati dari tepian pantai sambil membuat kesimpulan bahawa tentu nakhodanya seorang yang kurang bijak ketika mengemudi kapal. Penumpang-penumpang pula sudah tentu tidak senang dengan pengurusan kapal tersebut kerana yang mengemudi kapal tidak cekap.

Nah.. ini kesimpulan dari pemerhatian secara rawak. Adakah natijahnya betul?

seingat saya jika belajar sains ketika UPSR dahulu ada istilah pemerhatian, kebarangkalian, hipotesis dan beberapa lagi yang saya sudah kurang ingat. Selepas itu semua baru kita sampai kepada kesimpulan. Apabila hanya pemerhatian sahaja dilaksanakan tanpa menjalankan ujikaji, maka kesahihan kesimpulan yang dibuat mungkin betul dan mungkin tidak.

Kebarangkalian lain untuk pemerhatian tadi juga adalah nakhoda kapal tersebut sangat bagus mengendalikan kapal, dan para penumpang pula sangat senang dan selesa sepanjang pelayaran. Jika jawapan untuk kebarangkalian ini benar maka kesimpulan pemerhati tadi sudah tidak tepat. Maka, apakah kesannya? Anda boleh tolong fikirkan untuk saya bukan?

Analogi ini perlu juga dilakukan pada apa-apa perkara lain termasuklah isu yang sedang saya lalui ini. Pada fikiran saya, seseorang tidak boleh membuat kesimpulan berdasarkan pemerhatian semata-mata. Memerhatikan dari jauh sebelum mendekati, beramah mesra dan bertegur sapa dengan golongan TL lalu membuat andaian yang menyalahi hakikat.

Saya tidak menyalahkan mereka yang berfikiran begitu. Mungkin itu kesilapan mereka. Ataupun mungkin mereka hanya memerhati sebahagian dan membuat kesimpulan untuk majoriti.

Terkadang hati sendiri terguris mengapa ‘mereka kata apa yang mereka tidak tahu’... ini tidak adil bagi golongan TL. Dipersalahkan disebabkan hanya berkawan di lingkungan ‘tudung labuh’ sahaja menyebabkan orang yang ‘bertudung biasa’ segan mahu mendekati.



Wahai saudari sekalian,
Bukankah paksi kita Al-Quran dan as-Sunnah, yang menyatukan kita adalah Iman kepada Allah s.w.t . Tiada ukuran pada besar mana saiz tudung, apa yang paling penting ialah memenuhi perintah Allah s.w.t iaitu menutup ‘aurat dengan sempurna’. ‘Sempurna’ itu adalah asas dan tujuan akhirnya, manakala ‘labuh’ itu adalah cara. Cara boleh berubah, namun yang tetap dan perlu dijaga adalah ke’sempurnaan’nya.

Perbezaan antara tujuan (hadaf) dan cara (wasilah)
Begitu juga apabila kita beramal dengan hadith Rasulullah s.a.w, kita perlu membezakan antara tujuan akhir (hadaf) dan cara (wasilah). Tujuan itu tidak berubah, namun cara boleh diubah.

Contohnya apabila Rasulullah s.a.w menggalakkan kita bersiwak menggunakan kayu ‘arak’(sugi), adakah jika menggunakan berus gigi dan ‘ubat gigi’ tidak termasuk di dalam sunnah?

Rasulullah s.a.w menyambung dengan sabdanya yang bermaksud: “... sesungguhnya siwak itu membersihkan mulut, membawa kepada keredhoan Allah”.

Tujuan akhir (hadaf) daripada sabda Rasulullah s.a.w adalah membersihkan mulut serta mendapat redho Allah. Dan tujuan ini kekal dan tetap sejak zaman Rasulullah s.a.w lagi sehingga bila-bila. Namun cara bagaimana bersiwak itu boleh berubah mengikut zaman.

Disebut siwak di dalam hadith kerana hanya kayu ‘arak’ sahaja wujud ketika zaman Rasulullah s.a.w. Adapun apabila zaman semakin berubah, maka cara pun boleh berubah. Sekiranya kita menggunakan berus gigi dan ubat gigi juga masih dikira mengikut sunnah kerana ia tetap menuju kepada tujuan yang satu iaitu membersihkan mulut. (Boleh rujuk kitab tulisan Dr Yusuf al-Qardhawi- Mabadi' at-ta'mul ma'a as-sunnah)


Kesimpulan

Mengharap benar ramai yang memahami situasi golongan TL ini. Belajarlah untuk tidak menghukum orang lain secara membuta tuli kerana tanpa sedar ia boleh mengguriskan hati orang yang tertuju. Apa yang diharapkan adalah bersangka baiklah kita sentiasa walau dengan sesiapa pun. Elakkan bercakap sebelum membuat penilaian. Bukankah husnu zon itu dituntut.


Golongan TL juga manusia biasa. Semoga kita semua berusaha mentaati perintah, suruhannya yang utama dan asas untuk muslimah agar menutup aurat ‘dengan sempurna’.

Cukuplah sekadar ini. Kita serahkan segala urusan kepada Allah s.w.t untuk menilai. Semoga dibukakan hidayah dan taufiq untuk kita semua..Amin.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
(Dia) Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun [ al-Mulk : 2 ]

Wallahu a’lam...

al-misk
'Haza Min Fadli Rabbi'

© Laman asal: jalan-sehala.blogspot.com


2 comments:

  1. assalamualaikum..bagus sgt perkongsian ni wardah. kita bukan sahaja memahami bahawa perlunya "ujikaji" dalam menilai org lain, tetapi juga pentingnya tujuan akhir dalam beribadah..boleh sha tahu kat mana nk cari buku atau reference ttg hadaf dan wasilah tu? wasilah dan thariqah tu sama x?

    ReplyDelete
  2. w'salam...
    wasilah dan thariqah sama maksud, kedua2nya bermakna jalan atau cara..

    reference ttg hadaf dan wasilah pernah dikupas oleh Dr Yusuf alQardawi dalam buku 'mabadi' attaamul ma'a sunnah (cara2 beramal dengan sunnah)- sudah ada terjemahannya.. sha boleh rujuk di library uia.. ada beberapa naskhah kalau tak silap..

    ReplyDelete