Pages

Friday, November 6, 2009

KEMUDI HATI seorang TEMAN

“ Wa, macam mana nak kuatkan hati bila difitnah”

Satu SMS saya terima dari seorang teman. Panggilan ‘Wa’ itu sudah cukup buat saya terimbau kenangan dengan teman yang seorang ini. ‘Wa’, hanya dia yang memanggil saya dengan nama begitu. Terasa janggal jika ada teman lain yang cuba ‘meniru-niru’ panggilan tersebut.

Saya menggaru kepala yang tidak gatal. Terasa gadis yang baru mendirikan ‘masjid cinta’nya seperti punya masalah. Dia membalas lagi,

“Bukan apa, maklumlah hidup ni penuh dengan persoalan yang tidak dijangka”. Dia menjawab ringkas.

Saya fikir orang yang sudah berkahwin pastinya terhindar dari fitnah ‘ANDARTU’ dan ‘ANDALUSIA’ dan sebagainya hasil dari penggabungkata yang sangat memilukan hati nurani wanita yang ingin mencari ‘afifat’ dalam kehidupan.



Allahu Akbar.
Saya termenung. Tentu banyak masalah teman saya ini. Dia seorang yang gembira dan periang. Mendengarkan suaranya di corong telefon sahaja mampu mengembalikan riak senyuman di wajah saya. Dia teman yang pernah sudi berjalan ke kelas, kantin dan ke mana sahaja ketika saya masih baru mengenal erti ‘asrama’ di tingkatan 1 dahulu. Walaupun sudah hampir 10tahun berlalu, saya masih mengingati jasa dan kebaikannya. Walaupun dia ada kelemahan dari sudut lain, bagi saya dia antara teman yang sangat baik yang Allah izinkan buat saya.

Saya tidak tahu ‘api fitnah’ apa yang menyambar hidupnya. Adakah ia hanya sekadar andaiannya ataupun sebagai persediaan menghadapi api fitnah yang bila-bila masa sahaja akan menghujam.

Saya teringat Firman Allah s.w.t yang bermaksud:


“ Dan Kami jadikan sebahagian kamu sebagai ujian bagi sebahagian yang lain,
mahukah kamu bersabar”-surah al-Furqan: ayat 20.

Saya selalu ingat ayat ini apabila diri sendiri mengalami ujian. FITNAH itu bagi saya juga adalah ujian. Mungkin dengan fitnah itu akan menjadikan diri kita mula memuhasabah kembali apa yang telah kita lakukan. Jika berlaku kekurangan dalam ‘ta’abbud’ kita kepada Allah, maka seharusnya kita perbaiki. Inilah cara Allah menegur kesalahan kita.

Dan juga ganjaran terbesar adalah keSABARan. Sukar untuk meiliki sifat SABAR. Kerana itu, apabila Allah berikan ujian, sesungnya DIA mahu memberikan kita ganjaran yang hebat.
Sekali lagi, “mahukah kamu bersabar?”




Saya berhati-hati menaip. Saya tidak layak memberi nasihat kerana saya bukanlah ‘advisor’ ataupun ‘kaunselor’. Namun, disebabkan ia adalah hak saudara seislam yang perlu dipenuhi apabila diminta nasihat, saya membalas sekadarnya dengan harapan mendung dan kusut hatinya mungkin akan reda.

“ Fitnah itu kadang-kadang ujian untuk kita memuhasabah kekurangan dan kesilapan kita. Mohonlah semoga Allah padamkan dan bersihkan diri kita dari api fitnah”.

Itu lebih kurang balasan saya untuk teman ini. Hanya dia dan Allah sahaja yang tahu apa sebenarnya yang sedang dia lalui dan saya memohon andai memang dia melalui saat-saat dihambur api fitnah, semoga Allah membersihkan dirinya dari semua itu.

“ Ya Allah, Aku memohon perlindungan-Mu dari fitnah kehidupan dan juga fitnah kematian”.

Doa yang seharusnya mengiringi kehidupan kita. Memohon perlindungan hanya kepada Allah s.w.t. Dia Maha Menjaga kerana Dia Yang Mencipta dan hanya dia Yang Maha Menyayangi kita.
wallahu a'lam

© Laman asal: jalan-sehala.blogspot.com

No comments:

Post a Comment