Pages

Wednesday, June 11, 2014

Sekadar Picisan

Alhamdulillah, dua semester berlalu. Dan hati harus kuat menempuh hari-hari mendatang. Terlalu banyak ujian dan cabaran beberapa tahun kebelakangan ini, hingga kadangkala diri sendiri jatuh tersungkur tidak mampu berbuat apa melainkan harus tunduk sujud meminta pada Allah agar diringankan beban hati yang sarat dengan rasa tidak tenang.

Diuji dengan manusia, diuji dengan sakit yang tersembunyi, diuji dengan perasaan.. Sesungguhnya hidup ini menyedarkan saya bahawa ujian itu adalah cara Allah menegur kita, cara Allah mempamerkan kasih dan sayangnya.

Saya tahu saya sedang melewati hari-hari yang berdepan dengan risiko 'sakit', seorang kakak pesan, "Wardah kena selalu positif. Cakap pada diri, 'aku sihat'.."

Sesungguhnya saya akui saya tidaklah sekuat yang orang keliling sangka. Saya juga tidak setabah yang orang lain jangka. Saya hanya manusia. Kadangkala percaya ini rapuh, keyakinan pada janji Allah meluntur.

Kala impian saya untuk menyambung pengajian ke Jordan tertahan kerana 'sakit', saya tidak mampu apa-apa melainkan menangis dan menangis. Paling saya tidak mahu, adalah membuat ibu saya sedih. Cukuplah saya sudah terlalu banyak menyusahkan hatinya, saya tidak mahu membebaninya lagi. Tapi, apalah daya. ibu tetap ibu. Ibu akhirnya pasti tahu, dan doanyalah yang mengiringi saya untuk kuat melangkah ke hadapan.

Walaupun sakit ini tidak sakit, adakala kerisauan masih datang. Namun, saya percaya ramai yang diuji dengan sesuatu yang lebih berat lagi daripada saya. Malah jika dibandingkan, apa yang saya alami ini hanyalah picisan sahaja dari sekian banyak penderitaan hamba Allah yang lain.

Pesan Ustaz, "Allah pilih kamu. Bukan orang lain."

Dan saya akan pegang kata-kata itu dalam-dalam.

Saya tidak salahkan takdir, dan akan menganggap ini semua kifarah atas dosa-dosa saya yang sangat banyak, yang Allah sembunyikan dari pengetahuan sesiapa.

Pada yang diuji dengan kesakitan, usah takut dengan kematian. Usah terlalu risau dengan kesakitan. Beruntunglah Allah datangkan sakit untuk mengingatkan kita tentang kematian. Kematian yang tidak kenal manusia sihat ataupun sakit.

Semoga Allah ampunkan kita semua.

No comments:

Post a Comment