Pages

Friday, April 19, 2013

Allah Merancang Untuk Kita





بسم الله الرحمن الرحيم

Meniti hari-hari baru dengan penuh kesyukuran, sesungguhnya kita ini sepatutnya malu. Malu kepada Allah lantaran nikmat demi nikmat kita dapat tetapi terus-terusan dengan kelalaian dan tidak taat pada-Nya. 

Dikatakan berkenaan perancangan hidup, sungguh ketika ini tiada perancangan berkaitan pasangan hidup. Apatah lagi hendak mencari pengganti buat yang telah hilang pergi mencari bahagia hidupnya. Yang pasti di hadapan ketika ini ialah soal pendidikan. 

Berkira-kira sejak september 2012 yang lalu, saya mengharap untuk terbang ke bumi Syam dalam masa terdekat. Lantaran hati dirundung kesedihan dan pelbagai ancaman perasaan, saya terlalu mahu Allah izinkan saya pergi ke sana secepat mungkin. Tetapi perancangan Allah itu adalah yang terbaik. 

Masa berlalu, saya tidak sempat menghabiskan thesis Master saya sebelum bulan Jun, dan ia berlarutan hingga ke bulan oktober. Dan kemudian tidak sempat untuk mengejar kemasukan untuk ke universiti bagi bulan Feb 2013.

Ala kulli hal, kini sudah menginjak ke bulan April. Dan diri masih menanti surat tawaran dari sana. Sungguh ketika ini, hati semakin faham bahawa ada sebab mengapa Allah tidak izinkan saya untuk terbang jauh di bulan-bulan lalu. Ia tidak lain adalah untuk saya yang lemah hati ini membetulkan niat. 

Pergi ke sana bukan untuk larikan diri, bukan kerana frust, tetapi untuk mencari diri yang hilang, untuk kembalikan kesucian diri yang telah dicemar dosa, dan untuk apa-apa yang Allah redha berkaitan hidup ini. 

Allah Merancang Untuk Kita. Moga Allah izinkan. 

Sesungguhnya mintalah pada Allah dengan keyakinan bahawa Allah akan memakbulkan doa kita itu.
Wahai Allah, kabulkan permintaanku dan permintaan umat Islam seluruhnya. 

No comments:

Post a Comment