Pages

Saturday, February 23, 2013

Kuatkanlah..



Beberapa waktu lalu, mendapat berita yang membuat hati lemah, sedih dan seakan hilang harapan. Airmata sendiri mengalir laju. Saya bertanya hati sendiri, 'Adakah ini kaffarah atas dosa-dosa lalu? Apakah aku seorang yang perlu menanggung ini sendirian?'

Entah kenapa, setelah hampir bertahun-tahun, hati masih tidak boleh membuang semua itu. Mungkin kerana diri yang meletakkannya di hati, tetapi tidak di tangan.

Teringat seorang ustaz berkata; Letakkanlah dunia itu di tangan. Bukan di hati. agar jika suatu hari kita terpaksa melepaskan ianya pergi, kita tidak akan terlalu bersedih hati.

Dan kesilapan lalu saya adalah, saya meletakkan ia di hati. Memberikan spenuh hati tanpa berfikir natijah di akhirnya. Allahu Allah..

Kadang-kadang, hati memberontak berkata: 'Kenapa aku yang perlu rasa begini? Dan mereka bahagia dengan pilihan yang mereka buat?'

Tetapi sebagai seorang hamba, kita sememangnya harus melihat semua itu sebagai ujian, dan selayaknya sebagai seorang hamba kita memang layak diuji. Dan ujian itu, kita harus lihat ia sebagai penghapus dosa, bukan sebagai pemberat dalam hidup kita. Ujian itu harus kita lihat sebagai tanda kasih sayang Allah, bukan sebagai tanda amarah dan murka-Nya pada kita.

Hingga kini, hati masih cuba untuk kuat dalam sangka baik pada Allah. Yakin, Allah pasti beri yang terbaik buat kita dunia dan akhirat. Dan andailah manusia itu telah menzalimi kita, Allah lebih mengetahuinya. Dan Allahlah sebaik-baik pemberi balasan. Kita tidak dibolehkan mendoakan keburukan buat manusia lain, kerana takut-takut doa itu kembali kepada kita juga. Sepertimana doa yang baik, yang kita tuturkan buat seseorang dalam keadaan dia tidak tahu, maka doa itu akan kembali untuk kita juga.

Hanya yakin dan sabarlah yang mengubat segalanya.

Ya Allah. Berikan aku bahagia walaupun aku perlu lalui jalan hidup ini sendirian. Tetapi jangan biarkan aku sendirian tanpa-Mu.. Allahumma ameen

No comments:

Post a Comment