Pages

Sunday, December 23, 2012

Bersabarlah Dengan Apa Yang Mereka Katakan



Kadangkala hati kita menangis, merasa terlalu berat ujian. Ujian yang datang dari perbuatan dan percakapan manusia lain yang tidak habis-habis dengan ketidakpuashatian.

Sungguh kita semua manusia biasa. Yang membezakan kita adalah bahagian hidup masing-masing. Yang bujang dengan ujiannya, yang sudah berkahwin dengan ujiannya. Kerana kita ini hamba, kerana itulah kita layak diuji.

Allah Maha Tahu apa yang ada di hati kita. Bukan Allah tidak tahu kita merasa berat dengan tuduhan, tohmahan dan kedengkian orang kepada kita. Mungkin, ada mesej yang Allah hendak sampaikan melalui ujian manusia lain kepada kita.

Allah mahu kita dekat dengan-Nya, mengadu pada-Nya dan berdamping dengan kalam-Nya iaitu al-Quran. Jika kita teliti dan dalami, setiap ayat al-Qur'an itu merupakan penawar, pemberi hidayah, petunjuk dan penenang buat hati kita di kala dirundung kesedihan.

Saudariku, tika kamu ditimpa musibah berupa kutukan dan tohmahan manusia lalu hatimu merasa sangat sakit. Lihatlah pujukan Allah ini. Allah berfirman maksudnya:

"Maka sabarlah kamu atas apa yang mereka katakan, dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya dan bertasbih pulalah pada waktu-waktu di malam hari dan pada waktu-waktu di siang hari, supaya kamu merasa senang" ~ Surah Taaha:ayat 130

Pertama: Bersabarlah dengan apa yang mereka katakan
Kedua: Bertasbih sebelum terbit matahari dan terbenam, siang dan malam. Bukan hanya sehari tetapi setiap hari.

Agar nantinya kamu merasa tenang,

SubhanAllah, inilah janji Allah. Allah kata, pujilah Allah, ingatlah Allah.
Bila kita dicemuh dan tidak disukai manusia, percayalah kita masih ada Allah yang takkan pernah membenci dia selagi kita mahu jadi hamba-Nya. Allah tidak akan pergi jauh selagi kita tidak lari jauh dari-Nya.

Bila kita ingat semua ini, insyaAllah hati kita tak gundah dengan perbuatan orang pada kita. Kita sudah tidak kisah dan tidak akan sibuk memikirkan kebencian orang pada kita.

Cukuplah Allah sahaja untuk kita. Bukan yang lain.

Akhirnya tenanglah dengan pujukan Allah. Berdampinglah dengan al-Quran, tadabbur setiap hari. InsyaAllah ketenangan akan datang tika kita memerlukannya.

No comments:

Post a Comment