Pages

Friday, February 10, 2012

Bicara Istikharah

"Ada satu itu kelabu
adanya satu itu pasti bertemu
mahu aku bertanya Kau kirimkanlah
mahu aku pada siapa Kau jelaskanlah.."

Bait-bait mestica tentang istikharah selalu menarik jiwa saya, bukan untuk terus-terusan berangan tetapi begitu kuatnya kita sebagai manusia perlu bergantung pada-NYa.

Hatta, sebenarnya dalam soal jodoh, bukan kita yang menentukan baik buruk seseorang untuk kehidupan kita tetapi Dia Yang Maha Tahu..

Saya kerap bertanya, bagaimana seorang saudari yang ada rupa, yang ada kepandaian malah cantik akhlak dan sangat menjaga pergaulannya disia-siakan melalui perkahwinannya dan berpisah tanpa sebab yang patut kita anggap 'munasabah'.

Lantas bila ditanya tidak serik lagikah mahu berkahwin, beliau berkata: "tidak".

SubhanAllah, itulah kekaguman saya pada seorang manusia yang cekal. Mungkin beliau seorang yang sangat baik, sangat murni jiwanya diuji jiwanya dengan apa yang sering menjadi pegangannya. Mana mungkin ada wanita yang berkahwin untuk diceraikan atau bercerai. Tidak ada saya kira.

Tetapi itulah peraturan Allah. Semoga ada yang terbaik untuknya, lelaki yang lebih baik walaupun lelaki itu biasa-biasa tetapi soleh di pandangan Allah. ameen.

Saya selalu mengambil inspirasi dari kisah kehidupan beliau, saya kira sesungguhnya Allah Maha Tahu beliau sanggup mendepani beban itu. Dan dengan susah payah berusaha bangun dari kecewa.

Hikmah itu moga untuk kebaikan dunia dan akhirat.

Bersyukur hingga waktu ini, nikmat Allah tidak putus-putus datang. Semoga bertambah syukur dan amal untuk mengejar redha-Nya.. Ameen

Teruskan istikharah, kerana tidak rugi sesiapa yang beristikharah kerana Allah tidak pernah bohong hamba-Nya..
Moga jika tidak ketemu di dunia, di syurga-Nya insyaAllah ^^

No comments:

Post a Comment