Pages

Monday, January 4, 2010

Menangis di Atas Tulisan


Dia menangis lagi di atas tulisannya. Mata yang membaca turut merasai. Hati sesaat bertukar menjadi hiba. Sekilas teringat bahawa diri belum sempat lagi bertemu dengannya.

“Maaf adik, belum sempat bertemu. Jangan bungkam di hati masalah tu.”

“ Takpe kak, akak sudi reply pun saya dah bersyukur”.

Entah kenapa saya rasakan beban yang dia lalui begitu besar. Sementelah dia seorang wanita, hati diuji seseorang. Mungkin pertama kali.

Ya, Alhamdulillah hatinya mengaku akhirnya tentang hikmah dan pengajaran. Hakikatnya apa yang kita mahukan, kadang-kadang tidak sama dengan apa yang Allah mahukan. Apa yang Allah mahukan adalah yang terbaik untuk kita. Tetapi apa yang kita mahukan, tidak semestinya terbaik untuk kita.

Saya titipkan untuknya pujukan Allah melalui firman-Nya agar hati dapat melihat ujian dengan pandangan hati, supaya emosi dapat berjalan seiring dengannya. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:



“Kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku nescaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan
bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku. Hai
Orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu,
sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar”. (al-Baqarah: 152-156)

Subhanallah.. Ingatlah Allah selalu yang terlalu dekat dengan kita. Janganlah rasa diri keseorangan. Apabila diuji, bersyukurlah kerana Allah mahu kembali mengambil hati kita, mengambil diri kita dari dunia. Kerana itu solat dan sabar itu jalan-Nya. Jalan yang terlalu tinggi mujahadahnya. Bukankah sukar untuk khusyuk dalam solat ketika kesedihan melanda, ketika kesakitan menerpa dan ketika kesusahan berselimut kehidupan? Kerana kesusahan-kesusahan inilah yang akan membuahkan kesabaran, dan kesabaran tersebut merupakan darjat yang sangat tinggi.



“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan,
kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”. (al-Baqarah: 155-157)

Ya, Allah sudah memberitahu kita bahawa setiap kita akan diberi ujian berupa ‘sedikit’ ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan sebagainya. Jika kita rasakan ujian kita besar, ingatlah ada yang lebih berat lagi ujiannya. Kita hanya lalui ‘sedikit’ sahaja. Bukankah ini merupakan nikmat dan bukti kasih sayang Allah. Allah mahu berikan rahmat dan petunjuknya buat hamba-hambanya yang diuji.

Tidak tergambar dalam hati sendiri betapa mendalamnya kasih Allah s.w.t. Apabila kita bebas dari masalah, selalu sahaja lupa mengingat Allah. Lupa bersyukur dengan nikmat-Nya. Selalu jauh dari-Nya. Ya, kita berubah menjadi seorang yang lupa diri.

Kerana itu, Allah berikan kita sebuah ujian untuk kita merasai nikmatNya, kembali mengadu kepada Allah. Merasai manisnya meminta dan mengharap hanya kepada Allah. Di bawah teduhan rahmatnya, saya meminta Allah tenangkan hati sesiapa yang resah, membantu saya meredakan hati sesiapa yang mahu saya menjadi pendengar hati dengan bantuan dan pujukan kalam Allah.

“ Sudah tenang sedikit, saya bersyukur sebab perkara yang tidak baik luput dari hidup saya. Cuma saya sedih sebab saya nakkan benda yang baik.”

“kebaikan perlu dicari. InsyaAllah akan dating nantinya. Kuatkan semangat.”

Hanya itu yang terakhir. Mungkin diam memujuk hati sendiri. Semoga dia tenang.

__________

Nota hati:

“ Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik hati kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia”~ Nota Hati ustaz Pahrol Mohd Juoi


Ya Muqollibal Qulub, Thabbit Qulubana ‘ala Deenik..
Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati manusia, tetapkanlah (teguhkanlah) hati kami dalam agama-Mu.

Wallahu a’lam
wardah al-misk


No comments:

Post a Comment